24 januari 2017

Jörn Lier Horst - Nattmannen

Del #5 i serien om Wisting

Det är lite knepigt att läsa serien i en konstig ordning, men i framtiden när jag hoppas hela serien är översatt så ska jag läsa om den och då i rätt ordning.

Dimman ligger kusligt tät över Larvik tidigt en kall höstmorgon, mitt på torget har någon placerat ett avhugget huvud spetsat på en påle. Kommissarie William Wisting ställs inför det mest groteska fall han stött på under sin poliskarriär. Den brutalt mördade är en tolvårig flicka och hela Norge är skakad av det blodiga dådet, media  kräver en snabb lösning och flåsar polisen i hasorna. Men de viktiga timmarna efter att de hittade flickan passerar utan några ledtrådar om vem flickan är eller vem som har mördat henne, pressen på polisen blir inte mindre när ännu ett lik hittas denna gång hittar de ett lik i älven. Snart står det klart att trådarna i det här nätet sträcker sig långt bortom landets gränser och att fallet har kopplingar till betydligt tyngre kriminalitet än någon kunnat föreställa sig.

Jag gillar den här serien, vissa av delarna i den här boken blev lite knepiga när man vet vad som kommer hända i framtiden och det gör ju det lite mindre spännande men själva mordstoryn är riktigt spännande och som allting nystades ihop i slutet var verkligen oväntat. Horst kan verkligen det här med att skriva böcker där man inte kan lista ut hur det ska sluta och vad som egentligen pågår.
Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på adlibris cdon

1 kommentar:

  1. Jag tycker också det är knepigt att böckerna inte är utgivna i rätt ordning. Men jag gillar själva historierna och karaktärerna så därför läser jag gärna böckerna =)

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...