24 november 2016

Shari Lapena - På andra sidan väggen

Anne och Marco Conti har ett kärleksfullt förhållande, ett vackert hem och en underbar bebis, Cora. Deras grannar har nu bjudit hem dem på en middagsbjudning, men deras dotter Cora får inte följa med, grannarna tycker att hon är för jobbig, tidskrävande och att hon har förstört allt roligt. Men en timme innan de ska gå så ringer barnvakten och säger att hon inte kan komma, så Marcos lösning är att de lämnar en sovande Cora tar med sig babylarmet och tittar till henne en gång i halvtimmen. Anne är inte riktigt bekväm med det men de är ändå bara vägg i vägg så hon tänker att hon kan gå hem när hon vill. Men när Anne och Mark kommer hem på natten så ligger inte Cora i sin säng längre, och de hittar henne i hela huset, och en sexmånadersbebis varken kommer sig ur sin spjälsäng eller kan ta sig speciellt långt så man inser fort att någon måste ha kidnappat henne.

Jag fick hem den här boken som en överraskning i brevlådan och jag är glad över det för annars hade jag inte läst den, för som småbarnsförälder kunde jag allt sätta mig in i situationen och samtidigt kunde jag idiotförklara Anne och Marco som lämnade sin dotter hemma. En riktigt spännande bok men den är obehaglig för det är verkligen en sådan bok som kryper in under huden för man kan inte lita på någon och när man tror man vet vem som är skyldig, eller mest skyldig så får men lite nya uppgifter.

SPOILERVARNING!!
Men med all fakta så fanns det bara Anne och hennes mamma som jag kände sympati med i den här boken, jag blev så arg både på Marco, Annes pappa och grannarna, egoistiska jävlar som bara tänker på sig själva!! En spännande bok men man förstod ju som att Cora inte kunde vara dör, vet inte om jag någonsin har läst en bok där ett barn blivit mördat.
Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  cdon

1 kommentar:

  1. Äntligen någon som gillade den :) Nu känner jag mig lite mer sugen på att läsa.

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...