6 augusti 2015

Augusti enkät

Jag har sett den här enkäten på flera bloggar nu så blev sugen på att själv göra den :)

1. De flesta är överens om att sommaren 2015 inte har varit någon höjdare vädermässigt. En del läser mycket när det regnar, andra sitter mest och trånar efter den där solstolen som inte går att använda. Hur har din lässommar varit?
Jag har fått väldigt lite läst och absolut ingenting utomhus vilket jag annars brukar få tid till, men dåligt väder och en bebis som är rätt krävande så finns det inte så mycket lästid.

2. Nämn tre böcker som du bara måste läsa i augusti (gamla eller nya) 

Marissa Meyers Scarlet och Cress, James Oswald - Själarnas bok.

3. Vilka nya böcker som kommer i augusti längtar du efter? 
Victoria Aveyard - Röd drottning, James Oswald - Själarnas bok, Arni Thorarinsson - Den sjunde sonen och Gilly Macmillan - Brändhimmel.

4. Kräftor eller surströmming? I augusti är det premiär för dessa "delikatesser". Vilket väljer du? 
Inget, har i och för sig aldrig ätit kräftor men surströmming gillar jag inte alls. Bär, frukt och grönsaker från trädgården och skogen väljer jag ;)

5. Vilken är den bästa boken du har läst i sommar? 
Marissa Meyer - Cinder tror jag att det måste bli...

6. Finns det någon för dig ny författare du är sugen på att läsa i höst? 
Gilly Macmillan, Arni Thorarinsson, Susan Ee, Gayle Forman.

7. För många är ju oxå augusti förknippat med skolstarten. Har du något starkt läsminne från skolåren? 
Jag minns att på gymnasiet så läste jag MASSOR av Stephen King och Dean Koontz. Minns även alla högar med böcker jag släpade hem från biblioteket när jag gick i mellan- och högstadiet.
Det sämsta minnet var nog när jag skulle läsa min första bok på engelska och vi var tvungna att läsa gamla klassiker med jobbig text och då dessutom på engelska.
Sen har man minnen från lågstadiet då fröken läste i Maria och Åsnan och de böckerna och vi tände ljus och hade julklappsutdelning. Det gjorde vi varje december i tre år var sjukt mysigt!!

8. Semestern är kanske slut, men hur gör du för att hålla liv i sommarkänslan lite till? 
Det har nog regnat nästan varje dag den här sommaren så det har fortfarande inte känts som vår och absolut inte som sommar, jag hoppas det blir en behaglig höst men just nu regnar det...

9. Anta att det börjar komma en hel del höstböcker hem till dig, men du är ju inte färdig med de böcker du hade planerat att läsa i sommar ännu. Samtidigt vill du kasta dig över nyheterna, hur prioriterar du? 

Jag hade ingen riktig plan mer än att bearbeta böcker jag har, råkade komma hem lite nya böcker som jag beställde så bearbeta dessa blandat med äldre böcker som redan fanns hemma och fixat i mina bokhyllor. Men jag kommer alltid försöka prioritera rec.ex om det nu inte är en del i en serie och jag måste läsa de tidigare böckerna först...

10. Vilken är höstens allra mest efterlängtade måste-läsa-direkt-bok för dig?
Sharon Bolton - Små svarta lögner,Sally Green - Det mörka ödet och Ann Aguirre - Utpost som jag kan komma på nu. Har faktiskt inte så stor koll utan ska försöka läsa lite mer av mina böcker jag har hemma.


Har ni inte gjort den här enkäten så gör det, var riktigt roligt :)




2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag har taggat dig! ^^
    http://dolasbokblogg.blogspot.se/2015/08/tag-har-du-last.html

    SvaraRadera
  2. Marissa Meyers cinder har jag varit sugen på jag vet inte hur länge :) Lääääängar efter Sharon Boltons nya :)

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...