30 januari 2015

Bokbloggsjerka 30 januari – 2 februari

Fredag snökaos ute och jerka, var tvungen skotta först för att sen belöna mig med att läsa och göra veckans jerka. Så typiskt att det ska komma snö i mängder bara för att jag har massor jag borde göra och jag har börjat längta efter sommaren. 
Jerka frågan är vad vi tycker om upprepningar, om det fungerar eller inte.

När det är en serie och man antingen får en uppdatering om det viktigaste som har hänt karaktärerna i början på boken eller små påminnelser i boken, sånt fungerar i alla fall för mig. Men det jag redan har läst vill jag inte läsa igen i samma bok då känner jag mig antingen trög, börjar fundera om jag sitter och läser om det jag redan har läst och blir väldigt uttråkad! 


 


16 kommentarer:

  1. Tycker också om när det får en liten uppdatering om vad som hänt i tidigare böcker, när det gäller serier :)

    SvaraRadera
  2. Att upprepa sig för mycket är inte bra, men samtidigt är det svårt att säga var gränsen till för mycket går - det beror ju på boken i övrigt :)

    SvaraRadera
  3. ibland kanske man kan hoppa över sånt i början, men är ofta inte många rader.

    SvaraRadera
  4. Det beror på hur mycket det är, en eller två meningar fungerar - men inte upprepningar 3-7 kapitler igenom från förra boken i serien. Skriv en sammanfattning i sånna fall.

    Upprepningar om händelser i samma bok är som att tro att läsaren inte har något minne alls.

    SvaraRadera
  5. Det är just det, var går gränsen?

    SvaraRadera
  6. Jag tar också gärna lite påminnelse i början av en bok.

    SvaraRadera
  7. För mig beror det helt och hållet på hur upprepningarnas görs och vad som är syftet med dem!

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...