30 december 2014

Mons Kallentoft - Vattenänglar

Del sex i serien om Malin Fors så det är så klart spoiler varning på recensionen!

I vattenänglar får vi följa Malin Fors och hennes kollegor när de en dag i september blir kallade till ett av Linköpings finare områden där ett gift par har hittats mördade i sin jacuzzi.
Men det räcker inte att de är döda utan deras femåriga adoptivdotter Ella är försvunnen och de har inga ledtrådar om var hon kan ha tagit vägen.
Malin fortsätter att ha problem med sitt privatliv och hon försöker verkligen hålla sig nykter och bättra sig men det är lättare sagt än gjort.


Vad arg jag blev på Malins pojkvän, läkare och allt och har noll förståelse för att Malin förträngt det hon inte vill veta och som sen går och knullar runt och tycker inte att han gjort något fel, snacka om att vara ett riktigt kräk! Om man har ett beroende och blir så där kastad som ett par sopor så förstår jag att Malin gick och söp sig full synd bara att hon inte åtminstone kunde ha betett sig.
Vi får hoppas hennes liv ändras så hon får bli lycklig och böckerna kan fokusera lite mindre på hennes alkoholproblem men samtidigt tycker jag att det är bra att allting inte är på topp hela tiden utan karaktärerna är mänskliga med problem.

De döda tar inte lika mycket plats i den här boken vilket är uppskattat men samtidigt stör jag mig på biten där Malin "hör" flickan. Sen hela biten med hur och var flickan tog vägen känns inte riktigt som det är möjligt att genomföra så där lätt. Boken har högt tempo och man är direkt inne i handlingen och det är inga större problem att komma ihåg drag av vad som hänt karaktärerna i tidigare böcker. 

Betyg 3,5 av 5
boken finns att köpas på adlibris & cdon 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...