21 augusti 2014

James Dashner - I dödens labyrint

I dödens labyrint är första delen i Maze runner serien och i höst(2014) kommer filmen som är baserad på boken.

Thomas vaknar upp i en hiss och det enda han minns är sitt namn och en del annat men inga ansikten eller personer eller annat som skulle kunna berätta vem han är.
När hissdörrarna öppnas så är Thomas inte längre ensam utan han hamnar på en plats där det finns en grupp tonårspojkar som även de har fått sina minnen raderade.
Där de bor verkar vara mitten av en labyrint och i flera år har de först hitta vägen ut men monstrena som bor i labyrinten och att väggarna flyttas varje natt gör det svårt för dom att ta sig därifrån. Men Thomas hinner bara vara i labyrinten ett dygn då någonting konstigt händer, det kommer ytterligare en ny person och det har aldrig hänt att de har kommit så tätt och det här är dessutom en tjej, det finns bara pojkar där annars.
Thomas har fiender och får lite nya vänner men de har som gemensamt mål att överleva och att ta sig ut till världen utanför, men de minnes fragment som folk har gör att de inte vet om de riktigt vill komma tillbaka för de har inga bra minnen.

Den här boken var verkligen så bra som jag trodde och jag längtar massor efter att få läsa fortsättningen!! Får se om jag kan hålla mig och vänta på den på svenska eller om jag kanske måste köpa hem så jag kan läsa den på engelska inom en snar framtid. 
Betyg 5 av 5
Boken finns att köpas på    adlibris & cdon

4 kommentarer:

  1. Jag blev verkligen positivt överraskad av den här boken. I samma klass som Hungerspels-trilogin!

    SvaraRadera
  2. Det här låter ju faktiskt onekligen intressant. Verkar som alla bokbloggare jag följer också läst den. Kanske har tråkig titel/fult omslag gjort att jag inte "sett" den här boken innan. Har "addat" som "att läsa" på goodreads. (ps förstår inte varför du inte använder goodreads mer vännen)

    SvaraRadera
  3. Kul att du gillade den. Jag fick hem hela boxen på engelska här om dagen, hoppas börja läsa serien snart :)

    SvaraRadera
  4. Jag längtar också efter de fortsättande böckerna! :)

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...