14 februari 2014

Bokbloggsjerka 14 – 17 februari

Den här veckan vill Annika att vi ska skriva om för- och nackdelar med att vara slav under böckerna. Hon vill gärna oxå ha tips hur vi gör för att skapa mer tid för läsning.

Oj finns det nackdelar?
Jag läser för nöjesskull, gillar jag inte en bok så brukar den bli liggandes och det kan den bli i flera år, jag har väldigt svårt för att stänga en bok och ge bort eller liknande för jag vill gärna veta hur en bok slutar även om jag inte gillar den.

Fördelar är ju att det är så roligt att få ta del av massa olika världar, när man läser många deckare/kriminalromaner/thriller så får man fundera en hel del på vem som gjort vad.
Sen älskar jag att få ställa de Lästa böckerna i sin bokhylla, få ställa de olästa i sin hylla och förhoppningsvis se dom minska!
Att få skriva upp böckerna på olika ställen, att få titta läsa, bläddra, lukta :)
Ja som sagt det finns inga nackdelar, eller ja okey, om man blir stressad för att man borde/måste läsa det är ju en nackdel men då måste man fundera på varför man måste!!!

Skapa mer tid?
Ja då gäller det ju för de flesta att 

* Sluta slösurfa i tid och otid.
* Titta mindre på tv/film/tv-serier.

* Prioritera läsningen framför andra nöjen/hobbies.
Nu ska jag kika in på era svar och se vad jag ska göra för att få till mer lästid :)

15 kommentarer:

  1. Gillar hur du organiserar bokhyllorna i oläst/läst. Det skulle jag vilja göra på läsplattan...

    SvaraRadera
  2. Slösurfande kan faktiskt ta oväntat mycket tid.

    SvaraRadera
  3. Ack ja, det där slösurfandet. Det är inte klokt vad det kan äta tid.

    SvaraRadera
  4. Jag har också problemet att jag vill veta hur en bok slutar så jag har svårt att lägga ifrån mig en bok även om jag inte gillar den, heldumt för det finns ju alltid bättre böcker man kunnat läsa istället.

    SvaraRadera
  5. Just nu stjäl OS ganska mycket lästid för mig, men det händer ju bara vart fjärde år :)

    SvaraRadera
  6. Jag gillar också att ta i min böcker, bläddra och lukta.

    SvaraRadera
  7. Ja slösurfandet är lätt att fastna i

    SvaraRadera
  8. Jag är så glad att höra att jag inte är ensam om att slösurfa! Jag känner mig så dum när jag sitter och slösurfar när en riktig bra bok ligger bredvid! Ska sluta slösurfa och läsa istället!

    SvaraRadera
  9. Just ja, bläddra och lukta glömde jag :-)

    SvaraRadera
  10. Ja fast man måste träffa kompisar och umgås med familjen också. Ibland har jag funderat på en stuga i ödemarken gärna vid havet. Tänk vad man fick läsa då.

    MIA

    SvaraRadera
  11. Jag är allt svag för att slösurfa och det tar verkligen alldeles för mycket värdefull tid ifrån lästid, trist nog... måste bli bättre på det!

    SvaraRadera
  12. Nackdelarna är rätt lika fördelarna, att det finns (för) mycket att läsa ;)

    SvaraRadera
  13. Slösurfandet är läsandets värsta fiende, i alla fall hemma hos mig. Fastnar jag med iPaden kan jag sitta där ett tag och då försvinner massa trevlig lästid.

    SvaraRadera
  14. Nästa gång jag flyttar, kanske jag ska ordna så att jag har en hylla helt avsedd för oläst böcker :) Det låter som en väldigt bra idé.

    SvaraRadera
  15. Böcker öppnar verkligen helt nya världar! Och är en vacker inredningsdetalj...

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...