16 juni 2013

Sofie Sarenbrant - Andra andningen

Det här är Sofie Sarenbrants andra bok i serien om polisen Emma Sköld.

Andra andningen var en smart titel eftersom boken utspelar sig under Stockholms marathon som hittills har klarat sig från dödsfall men när startskottet går för det 35:e loppet så ändras allt.
Det är den första juni men det är kallare än på julafton och i starten är löparna utrustade med paraplyer och sopsäckar för att skydda sig mot regn och vind.
Strax efter starten så faller en man ihop och förs till ett sjukhustält men hans liv går inte att rädda på grund av ett sticksår i ryggen, funktionärerna misstänker en olycka med ett paraply men det visar sig vara värre än så.
Kriminalpolisen Emma Sköld är ledig den här dagen men är där för att heja på sin syster Josefin. Vid Rålambshovsparken hittar man en kvinnlig löpare i ett buskage och det är ingen tvekan om att hon har blivit mördad.

Eftersom boken utspelar sig under några timmar på en dag så är det ett oerhört snabbt tempo vilket gör att vem som är skyldig blir rätt självklart men ändå inte super uppenbart, Sofie lyckas lägga ut några villospår så vi får fundera lite extra. 
Boken var inte riktigt lika bra som den första men jag hoppas helt klart att det kommer komma fler böcker i serien :)

4 kommentarer:

  1. Har den i min att-läsa-hög, hoppas jag gillar den lika mycket som ettan :)

    SvaraRadera
  2. Låter spännande, gillar när det hålls högt tempo i deckare/liknande. titeln låter genomtänkt också, för mig är det viktigare än framsidan faktiskt :)

    SvaraRadera
  3. Therese:
    1an är Sofie Sarenbrants "Vila i frid", det är serien om Emma Sköld. HOn har skrivit en serie tidigare på 2 böcker som jag gillade de heter "Vecka 36" och "Istället för dig".

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...