20 december 2012

About me as a reader

FÖRFLUTET
1. Hur gammal var du när du började läsa?
När jag var 5 läste jag flytande, jag är dessutom självlärd, jag ville så gärna lära mig läsa så jag satt och kämpade tills jag kunde.

2. Vad är titeln på den första boken du läste?
Någon träningbok för att lära sig läsa antar jag, men annars antagligen Vitnos eller liknande.

3. Vilken bok fick dig att älska att läsa?
Jag läste massor med hästböcker, Kitty, Tvillingarna, Tre deckare osv som liten..

4. Vilket är det tidigaste minnet du har av läsning?
Jag kommer ihåg första gången jag hängde med att läsa texten på tv annars så hade jag alltid med mig en bok när jag följde med storebror på hans hockey matcher så jag får alltid höra att det är så folk minns mig som liten, konstant med nästan i en bok.

NUTID
1. Hur många böcker äger du?
Massor olästa och en hel del lästa, förut lånade jag även massor på biblioteket men insåg senare att jag vill ju äga mina favoriter så nu läser jag nästan bara böcker som jag äger.

2. Vilken av dem är din favorit?
Jag älskar nästan alla mina böcker, på helt olika sätt :)

3. Vilken ogillade du mest?
Böcker med dåliga slut, eller värsta cliffhangern i en serie, sånt är mer för tv-serier inte böcker.... (jobbigt att vänta på att nästa bok kommer ut, man hinner glömma mycket då)

4. Vilken är din favorit genre?
Kriminalromaner, psykologiska thrillers, tonårsböcker, biografier, romaner... haha ja ni ser jag kan inte välja en, det beror helt enkelt på vad jag är sugen på just den dagen.

5. Barn, ungdom eller vuxenböcker?
Alla men är jag i en lässvacka så plockar jag gärna upp en barn- eller ungdomsbok.

6. Snabb, medelmåttig eller långsam läsare? 
Beror helt på hur bra boken är :)

7. Favoritförfattare och varför?
Finns många men Stefan Tegenfalk och Sarah Dessen är två.

8. Pocket eller inbunden?
Inbundna är snyggare i bokhyllan men pocket är lättare att ta med sig.

9. Vem är din favorit huvudkaraktär?
Ronja Rövardotter

10. Favorit skurk?
de skurkar som blir goda

11. Hur långa böcker läser du oftast?
300-500 sidor

FRAMTID
1. Ser du dig själv ha en karriär inom litteratur?
Haha nä verkligen inte.

2. Tror du läsplattor kommer ta över de fysiska böckerna?
Nej, absolut inte. Då blir jag väldigt besviken, kanske bäst att jag hamstrar på mig  ännu fler!!

3. Kommer du introducera läsning för dina barn?
Absolut, redan gjort, även för syskon och syskon barn! Läser man och har mycket böcker inför barn så blir de nyfikna, och kan själv få ett intresse. Sen att ge barn böcker som är anpassade efter deras intressen ex fotboll, bamse osv förenklar bok introdutionen sen blir man läsare eller inte, det beror helt på om man tycker om det eller inte.

1 kommentar:

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...