19 juni 2022

Sofie Sarenbrant - Själsfränden

 

Emma Sköld #10

Titel & Omslag
Ett riktigt snyggt omslag, titeln passar väldigt bra på ett djupt sätt. 

Handling 
Stockholms stad breder ut sig som en kuliss med sina sprakande höstfärger. En slående utsikt, tills kiminalinspektör Emma Sköld stannar med blicken på en kvinna som balanserar på fel sida om räcket på Västerbron. 

En vindpust tar tag i det långa mörka håret och Emma håller andan. Hur ska hon hindra kvinnan från att hoppa och falla fritt tjugosex meter rakt ner mot en säker död? Och inte bara hon, utan även spädbarnet i hennes famn. 

Mina åsikter

Det här är en riktigt spännande bok, det vi vet är att det kommer inte gå bra. Emma vill klarar sig själv till varje pris samtidigt som hon har ett pris på sitt huvud, det i kombination med att ha barn är svårt. 

Som vanligt så är det en bok med lättlästa kapitel där man hela tiden vill läsa lite mer för att få veta hur det kommer gå. Polisernas arbete och privatliv flätas som vanligt ihop och det driver upp tempot och gör boken ännu mer spännande. 

Jag får svårare och svårare för Emmas syster Josefin, hon är så krävande, lyckas alltid höra massor och lägger näsan i blöt samtidigt som hon på ett eller annat sätt sätter Emma i en jobbig sits. Emma får städa upp och fixa och ta alla smällar medans Josefin aldrig tar på sig något ansvar och bara är bitter för att hon inte får den uppmärksamhet hon tycker att hon förtjänar från sin omgivning. 

Jag gillar verkligen den här serien men nu känns det som att Emmas liv har varit kaos under så långtid så jag hoppas hon får en andningspaus och kan börja fokusera på att leva livet igen och inte konstant ha folk som är ute efter henne. Jag hoppas det blir fler böcker i serien och jag kommer helt klart läsa även nästa bok. 

Spoiler varning! 
Undra om Emma får veta vem som satte hennes barn och Krille i fara, eller kommer hennes bortskämda syster dölja den hemligheten. Jag hoppas verkligen att det blir Krille och Emma på riktigt, hon förtjänar mer lycka i sitt liv, för älskad det är hon. Dock förstår jag inte hur Josefin kan vara sur på att Emma gjorde slut med Nyllet, ja han är en jätte fin människa men finns inte känslorna kvar är det ju bäst för alla att gå vidare. 

Betyg 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...