9 november 2021

Sara Strömberg - Sly

 



Titel & Omslag
Ett väldigt snyggt omslag. Men titeln förstår jag inte riktigt, någon som kan förklara den?  

Handling 
Hösten river i Åre. Trots att turisterna ännu glittrar på lyxrestaurangerna har lokalbefolkningen börjat planera för jakten och mörkret...

Ovanpå en igenbommad tågstation bor den avdankade lokalredaktören Vera Bergström. Hon sover med en älgstudsare under sängen och brottas med såväl ständiga klimakterieblödningar som med livet som aldrig blev. 

När en kvinna hittas mördad i skogarna på Åreskutans baksida tar hon motvilligt på sig uppdraget att skriva ett reportage om bybornas rädsla. Men längs vägen blir hon allt mer besatt av att ta reda på vem offret var, vem som mördat henne - och varför. Det dröjer inte länge förrän Vera själv är i fara.

Mina åsikter
Jag har hört så mycket bra om den här boken och det kanske har skapat för höga förväntningar för jag har efter 100 sidor inte fastnat. Jag tycker storyn är seg, jag tycker inte att läsa om att Vera onanerar i duschen eller att hon drar bort hud som flagnar, riktigt för storyn framåt. 

Jag blir inte riktigt berörd, jag känner inte offren och när vi får bekräftat vem den skyldiga är så blir jag inte heller förvånad. Vera är inte heller någon jag riktigt fastnar för, det känns som om hon inte bryr sig utan slänger ur sig kommentarer och det känns lite som att hon slutade leva men fick en gnista igen när hon jagade en mördare men det räcker inte riktigt för att nå fram hela vägen ändå. 

Spoiler varning! 
Det känns som vi inte fick svar på alla frågor, som varför Maria kom tillbaka efter alla år, varför hon inte hämtade sin dotter och hur de fick ihop det igen så hon blev på smällen igen så många år senare. Sen varför de var så taskiga med Elisabeth och att hon blev så pass skadad så hon hamnade i rullstol. Jag har svårt att känna sympati med Maria och Kim, det gör det också svårt att verkligen fastna i storyn. 

Betyg 2 av 5 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...