14 november 2021

Jenny Rogneby - Ur aska i elden

 

Leona #4

Titel & Omslag
Snyggt omslag och det passar snyggt ihop med de övriga böckerna. 

Handling
Sex ungdomar hittas döda efter en häftig brand på Skeppsholmen i Stockholm. Utredaren Leona Lindberg kopplas in på fallet, och en förundersökning om mordbrand inleds. När ännu en våldsam brand bryter ut på Centralstationen mitt i rusningstid uppstår fullständigt kaos. Bränderna följer ett otäckt mönster och den enda överlevande som vet bakgrunden är en sextonårig flickla som ligger nedsövd, svårt brännskadad på Karolinska sjukhuset. 

Leona inser att ungdomarna har lockats in i en livsfarlig självmordslek som sprids via nätet. För att förhindra att fler dör måste hon snabbt ta reda på vad som går ut på, vem som kan tänkas ligga bakom, och var nästa brand kan komma att ske. Samtidigt fortsätter Leona sitt dubbelliv med en fot på var sida om lagen.  

Mina åsiklter 
Med tanke på hur förra boken (utan mänskligt värde) slutade så var det ju ett måste att kasta sig över den här boken med en gång. Jag har helt fastnat nu i Leonas värld och det kommer bli jobbigt när även nästa bok tar slut och det inte finns fler, då blir det att påbörja någon annan serie.

Den här boken var riktigt bra, jag tror det är den bästa i serien, än så länge. Fortsätter det i den här takten så kommer det här helt klart bli min nya favorit serie. Det som är att Leona ger mig lite ont i magen med sina påhitt, men det var lite mindre av den varan i den här boken men då fick vi istället lära känna hennes familj lite bättre. 

Boken avslutas med frågor som jag verkligen vill få svar på så jag måste verkligen kasta mig över nästa bok med en gång, men sen då?  När kommer bok 6? Eller tänk om bok 6 är den sista. 

Spoiler varning! 
Jag älskar Leonas pappa i den här boken, han är helt förbytt och det kändes så skönt när han säger ifrån till hennes bror och tycker Leonas dotter är bra uppfostrad. Men var har han tagit vägen? 

Läskigt att det var Olivia som kom tillbaka, så ledsen och förstörd,vad gör hon i Sverige? Men kändes inte så troligt att hon skulle känna igen Leona efter alla åren, barn är inte så bra på att känna igen ansikten. 

Leona lyckades få ut David ur fängelset, fick sina pengar och tappade kärleken. För det känns så långsökt att det ska fungera för en polis att vara tillsammans med en fd kriminell, hon är väldigt naiv som trodde att han skulle komma ut tacksam och vilja bo med henne. Samtidigt som jag faktiskt tycker synd om hon men jag tycker att David gjorde slut på ett snyggt sätt. 

Betyg 4+ av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...