6 november 2021

Celia Rees - Blodssystrar

 


Titel & Omslag
Sjukt tråkigt omslag men titeln passar väldigt bra. 

Handling
Huset var precis som Ellen mindes det - stort, knarrigt och lite spökligt. Som barn hade hon älskat att hälsa på sin mormor. Men den här gången skulle allt bli annorlunda...

I halvdunklet på vinden hittar hon en vacker gammal dagbok från 1800-talet. Den är skriven av en flicka i hennes egen ålder. Flickans namn var också Ellen och var Ellens mormors mormor.
När Ellen börjar läsa dagboken rullas en kuslig historia upp för henne. En historia som avslöjar en nattsvart hemlighet. En historia som Ellen på något märkligtvis känner igen - och som sakta flätas samman med hennes eget liv... 

Mina åsikter
Jag gillade den här boken, den kryper in under skinnet på en precis som jag hoppas en läskig bok ska göra. Jag gillar Ellen, och jag gillar både hennes story och den kring hennes mormors mormor.

Det finns flera intressanta karaktärer och de är väldigt svart/vita, antingen gillar man dom eller så känns de lite skumma. Även om boken innehåller dödsfall så blir den inte blodig och grisig utan spänningen är mer psykisk. 

Man börjar tidigt misstänka exakt så som det är men för det har vi inte koll på hur boken kommer sluta för det finns någon twist här och där som vi inte alls hade väntat oss. 

Boken är uppdelad så att dagbokstexten är skriven i kursiv text så det är lätt att veta när det handlar om vilken Ellen och det är en rapp text som driver handlingen framåt och jag hade jätte svårt att lägga ifrån mig boken. 

Betyg 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...