29 september 2021

Tony Fischier - Mannen som försvann

 



Titel & Omslag
Ett riktigt snyggt omslag som passar väldigt bra till bokens handling, så även titeln. 

Handling
Kvinnan var kanske i tjugofemårsåldern. Hon hade mörkt och vågigt, axellångt hår. Hennes ögon var öppna och uttorkade och hade en grå hinna. Över kvinnans bröstkorg hade någon i ohyggliga, blodiga bokstäver skurit in: KILROY WAS HERE.

Bokhandelsbiträdet Hans Arnesson räddar en fyraåriga flicka från att drunkna i Hamnkanalen. Kort därpå hittas han knivhuggen till döds i sitt eget hem. Kriminalkommissarie Niklas Ragnvik och hans kollegor vid Göteborgspolisen utreder fallet som visar sig vara fullt av frågetecken. Vem var egentligen Hans Arnesson? 

Finns det en koppling till "Kilroy" - den skugglike seriemördaren som tidigare härjade i trakten och tömde sina offer på blod?
Och vad har hänt med Ragnviks syster Viveca? Hon är spårlöst försvunnen sedan arton år, men plötsligt hittar Ragnvik tecken på internet som tyder på att hon fortfarande kan vara vid liv. 

Mina åsikter
Det här är en väldigt välskriven debutroman, den är rätt lång att lyssna på och tyvärr så tycker jag att uppläsaren är lite tråkig vilket gör att handlingen blir lite platt och tråkig just för att det saknas känsloregister i uppläsningen. Men man vänjer sig vid det, det är mest i början som det stör mig men det gör aldrig att jag inte vill fortsätta lyssna. 

Men jag verkligen lever mig in i boken och spelar upp den i mitt huvud mer som en film, så den är riktigt bra och väldigt spännande vilket gör att längden inte är något problem. Och det känns inte heller som en debut, utan Tonu Fischier har gjort ett riktigt bra arbete med den här boken och jag hoppas helt på att få läsa fler böcker av han. 

Man hade inte en chans att räkna ut på förhand vem som var Kilroy, och det gör den här katt och råttaleken extra spännande. Jag vet inte om det är planerat en fortsättning, för det går att spinna vidare på saker till en serie men samtidigt så kan det vara slut här också även om vi inte riktigt fick svar på alla frågor. 

Spoiler varning! 
Intressant när mördaren går efter parfym på kvinnorna han kidnappar, hur vet han det i förväg? hur när har han alltså inte varit för att veta det.  Och så visar det sig vara en grej han själv inte insett, men vad gjorde att han valde just de kvinnor han mördade. 

VI fick inte veta vad som hände med Viveca, och inte heller varför Ragnviks kusin skulle gå och bli värsta psykopat mördaren. Hur nära varandra stod de? Kan inte ha varit speciellt nära eftersom man inte hörde talas om han tidigare i boken, och att Ragnvik inte misstänkte han över huvudtaget.  

Betyg 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...