20 september 2021

Peter Johansson - Rastplats 58



Titel & Omslag

Titeln och omslaget passar väldigt bra till bokens handling.  

Handling
Den 12 September 2008 sätter sig Caroline Stenvalli bilen för en resa mot drömjobbet. Men ett möte på en rastplats får förödande konsekvenser och ger upphov till en av de mest uppmärksammade brottsutredningarna i Sverige i modern tid. 

I rastplats 58, får ni en initierad skildring av mördaren, offret, mordet, och den omfattade polisutredningen. Det är en berättelse som innehåller rikligt med bilder och unika uppgifter som aldrig tidigare publicierats, och som tar läsaren så nära sanningen det går att komma. 

Mina åsikter
Jag följde Caroline mordet på väldigt nära håll när vi är från framma stad, och man märkte helt klart av att någon läkte information från polisen eftersom media hade koll på så mycket så tyvärr gav inte boken mig så mycket ny information.  Det var lite detaljer kring mördaren, vad han sagt i förhör och så som var nytt men i det stora hela så känner jag till historien väldigt bra även om det hunnit gå 13 år sedan det hände. 

Det är en bra skriven bok, med bilder som förtydligar vissa grejer, men det blir inte för mycket fakta eller svåra ord och man hoppas ju på att trilla över information man inte visste sedan tidigare vilket driver mig framåt i läsningen.

Jag har faktiskt kört förbi rastplats 58 men aldrig stannat där och det är än i dag det man tänker om det stället "där Caroline blev mördad" . Det  känns så konstigt att hon skulle bli mördad på en rastplast av en random person som hon aldrig har träffat, det finns ingen vettig orsak och när inte ens Toni ger oss en anledning så känns det bara konstigt, för sånt händer iprincip aldrig. 


Betyg 4 av 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...