21 september 2021

Isabelle Törnqvist - Draken

 

Enigma 3/3

Titel & Omslag
Snyggt passande omslag till bokens handling, och den passar väldigt bra ihop med de två tidigare böckerna i trilogin. Och titeln passar perfekt till den här bokens handling. 

Handling
Segern känns nära. Svala och hennes allierade är bara ett steg ifrån att skapa det mäktigaste vapnet på jorden - draken. Men när något oväntat inträffar går hela planen om intet. 

I Shirin råder en ny ordningmakt och Svalas inflytande är starkare än någonsin. Efter att ha konfronterats med sina mörka sidor börjar hon inse vilken roll hon har att fylla, att hon är den som ska leda folket mot frigörelse från CC och hans dödsherdar. 

En skrämmande upptäckt om chimärerna förändrar allt och Ahren får ett uppdrag av draken. Han ställs inför ett omöjligt val som kommer att avgöra hela Shabalas öde. 


Mina åsikter
Äntligen får jag läsa 3e och sista delen i den här trilogin. Spoiler varning om du inte har läst de två tidigare böckerna!  Precis som de två första böckerna så gillade jag även den här boken.

Hur långt är CC villig att gå för att få som han vill? Hur mycket är alla andra villiga att offra för att CC inte ska få som han vill? CC känns ibland så vettig men samtidigt så dödar han alla som inte vill som han, vilket bara känns barnsligt, speciellt när han alltid skyller det på andra och aldrig står för sin handlingar.  

Svala blev tvingad till att bli vuxen tidigt, och sen har hon fortsatt att växa allt för fort, hon valde själv att inte stanna kvar för att tvingas avla och sedan kriga, men nu har hon istället blivit tvingad in i en annan roll, som den som ska fria folket, men även då måste Svala offra saker. 

Jag gillar avslutet, det händer mycket i den här boken, trådar flätas ihop och boken får ett avslut på alla sätt. Vid varje nytt kapitel så står det vilken tidräkning eller månvarv det är och det gör mig lite förvirrad för jag förstår mig inte riktigt på det och måste hela tiden kolla vad som ståt i början på boken, älskar dock att det även finns en karta så man kan se hur Svala och de andra rör sig. 

Spoiler varning! 
Jag älskar att Svala och Tilda blir tillsammans, får barn och lever ute på landet och hon lär deras son att be till naturgudarna som Svalas farfar lärde henne om. Och att deras son får höra historier om fågelflickan, medans Svala vill vara anonym och låtsas inte alls som att historien är om henne. 

Skönt att Ahren också kom rätt oskadd ut från allt krigande,  där ett tag kändes det som att hans mentalahälsa var förlorad men han lyckades repa sig och han grävde inte heller ner sig när han förlorade ena armen. Men hur kunde de inte förstå att CC och LuLu  kunde prata med varandra när hon var deras gisslan? 

Men det är skönt med ett riktigt bra avslut och det här är helt klart en spännande trilogi som jag kommer rekommendera :) 

Betyg 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...