22 juli 2021

Michael Evestedt - Dömda till döden

 

Anna Tysk #1

Titel & Omslag
Snyggt passande omslag och bra titel! 

Handling 
En lemlästad kvinnokropp upptäcks i ett av de gamla timmerhusen på Sollerö Hembygdsgård i Siljan mitt under pågågende midsommarfirande. Utrednignen går till en början trögt, men inom kort befinner sig polisinspektör Anna Tysk i livsfara. 

Parallellt med jakten efter förövaren brottas Anna med misstänkt infertilitet. Till sambon Björn har Anna inte sagt ett ord, och hon begraver sig i utrednignen för att undvika det nödvändiga samtalet. 

Mina åsikter
Jag har lite svårt för Anna, hon känns så kall och verkar villig att gå hur långt som helst för sin karriär samtidigt som hon är religiös och längtar efter barn och har en jätte bra relation med Albin. 

Erik köper inte allting anna säger rakt av och han är nyfiken och kollar upp det hon säger, vilket kan leda till problem längre fram. Och att hans tjej är försvunnen, hur kan han veta att inte Irma också blivit dödad?  

Det var en hel del i den här boken jag inte riktigt förstod mig på, även om vi i slutet får svaret på många frågor och äntligen får veta hur allting ligger till. Vem och varför. Jag kommer lyssna även på nästa bok sen får jag se hur jag gör med den här serien, det här var inte en wow bok för mig samtidigt som var den bra som ljudbok. 

Spoiler varning!! 
Alltså bara för att Anna inte lyckats bli gravid så är det konstigt att hon tror att det är fel på henne. Att Björn inte vill ha barn pga sin sjukdom känns ju väldigt förståligt. Men det löste sig ju, för jag antar att Albin kommer bli stannandes hos dom, om de fortsätter vara tillsammans, de verkar gilla att provocera varandra lite väl mycket, men jag förstår verkligen att Björn också vill ha cred för det jobb han gör åt Anna. 

Jag förstår inte varför Erik blev så hotfull mot prästen, det passade inte alls ihop med den bilden av han man har fått i övrigt. 



Betyg 3 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...