13 april 2021

Jenny Han - Till alla killar jag har gillat

 

Lara Jean #1

Titel & Omslag
Titeln passar väldigt bra till handlingen. Omslaget är snyggare än det filmatiserade omslaget, jag gillar inte alls när man byter omslag för att boken blir film. 

Handling
I sitt rum har sextonåriga Lara Jean en hattask full med kärleksbrev. Det är inte kärleksbrev som hon har fått, utan som hon har skrivit själv. Hon har skrivit ett för varje kille hon har varit kär i - fem stycken totalt. I sina brev kan hon ösa ur sig alla sina känslor, men det är inte meningen att någon annan ska få se dem. Breven är bara till för henne. 

Men så en dag är de borta. Postade. Och alla killar som Lara Jean någonsin har gillat får reda på hur hon känner. Det värsta är att en av dem är hennes storasysters före detta pojkvän. Helt plötsligt är Lara Jeans kärleksliv, som tidigare bara existerade i fantasin, helt utom kontroll. 

Mina åsikter
Jag gillar Lara Jean, jag gillar hur hon är sig själv och är stolt för det. Men jag förstår inte varför hon inte verkar ha några hobbies, kompisar eller så. Det är som att hon bara varit i skolan, sen hemma med sina systrar. 

Jag förstår mig inte alls på Lara Jeans vänskap med Chris, alltså hon dyker upp när hon känner för det och behöver Lara Jean. Men i slutet förstår jag verkligen vilken bra kompis Chris också kan vara. 

Den här boken har jag hört jätte bra om, och jag gillade den verkligen. Jag gillar den här typen av filmer och när jag har läst alla böckerna så har jag tänkt se filmerna på netflix. Däremot  så har jag hört att  bok två och tre inte alls är lika bra som den första men jag kommer läsa de ändå men jag hoppas verkligen att jag kommer gilla dem också. 

Spoiler varning! 
Jag gillar den Lara Jean utvecklas till att bli tillsammans med Peter, hon får lite mer skin på näsan och att hon inser att hon verkligen kommit över Josh. Att hennes syster blev sur på henne för att Josh kysst henne kan jag inte förstå, de hade gjort slut och hon har flyttat till ett annat land och det var inte hennes syster som kysste henne. 

Det måste ju ha varit Genevieve som spred lögnen om att Lara Jean och Peter hade haft sex i bubbelpoolen, allting för att skydda sitt egna ansikte och fy vad elak hon var mot Lara Jean när hon sa att hon kan få tillbaka Peter när hon vill. Men jag hoppas ju att det ska bli Lara Jean och Peter men det beror ju på hur det kommer gå i nästa bok, kommer han förlåta henne? 

Betyg 5 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...