21 mars 2021

Anna Bågstam - Skuggspelet

 

Morden i Lerviken #2

Titel & Omslag
Varken titeln eller omslaget säger speciellt mycket om bokens handling, men jag gillar ändå omslaget. 

Handling
En kvinna har försvunnit under märkliga omständigheter. Allt tyder på att hon har blivit kidnappad. Snart flyter ett lik i land i det lilla fiskeläget Lerviken i Öresund. Offret har frätskador och går inte att identifiera. Vem försöker sopa igen spåren efter sig? 

Civilutredaren Harriet Vesterberg jobbar hårt för att hitta gärningsmannen. Samtidigt håller hon ett vakande öga på sin glömska pappa, och kämpar på med den vacklande relationen med advokaten Rikard, vars polerade yta döljer en hemlighet. Parallellt med händelserna i Lerviken närmar sig ett politiskt toppmöte i Landskrona. Harriets chef Margareta inleder ett samarbete med en karriärslystne kommunalpolitiker, men Harriet misstänker att politikern har brunare värderingar än hon offentligt står för. Det blir en desperat kamp mot klockan och snart står Harriet inför valet att bryta mot reglerna eller följa dem, med förödande konsekvenser som följd. 

Mina åsikter
Jag gillar handlingen och jag gillar karaktärerna. Alla gillar inte alla och de är inte så personliga med varandra utan kollegor, samtidigt som det då saknas lite djup när inte vi  heller får veta så mycket om Harriets polis kollegor. Men jag tror det är det realistiska i karaktärerna som gör att den här boken får ett lite extra lyft. 

Jag blir smått galen på Harriets bror som bara dumpar över sin överenergiska son på sin pappa som börjar bli gamla, det verkar ju inte vara den lättaste ungen att underhålla. Sen kan ju så mycket hända så jag

Fallet i den här boken är inte jätte spännande för det är rätt så spretigt innan man vet hur allting ligger till men det händer samtidigt väldigt mycket vilket gör boken spännande och tempot är helt i min smak.  

Den här boken slutade med en liten cliffhanger så jag måste ju kasta mig över bok tre med en gång, för jag vill ju få svar på frågorna som jag har efter att ha läst den här boken. 

Spoiler varning!
Jag vet inte om jag vill se Harriet med Rikard, det känns som de inte är bra för varandra, men jag vill nog inte se henne med Elias heller. Och vem av hennes kollegor kommer vara skyldig till våldtäkterna? Säkert Elias för han verkar så helylle och man ska misstänka Patrik för att han gillar inte att hålla sig till reglerna. 

Betyg 4 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...