13 februari 2021

Anna Ihrén - Isfiskaren

 

Morden på Smögen #2

Titel & Omslag
Väldigt passande omslag, så även titeln. 

Handling
När forskningsfartyget Idun anlöper Smögens hamn en tidig vinermorgon hittas forskningschefen Kaj Malmberg mördad i sin hytt. Samma kväll skulle han ha delat ut forskarelitens främsta pris inom marin forskning på Smögens Havsbad. 

Dennis Wilhelmson och Sandra Haraldsson dras in i en mordutredning som sätter, iotne bara deras samarbete, utan också viktiga relationer över rikets gränser på spel. Trots protester får Idun tillstånd att fullborda sin expedition längs den norska kusten upp till Svalbard. Befinner sig mördaren någonstans på Smögen? Eller kvar ombord på fartyget? Och vad kan en händelse under en av andra världskrigets isvintrar ha för fallet?

Mina åsikter
Efter att ha läst Strandsittaren så kastade jag mig genast över Isfiskaren. 
Och återigen får vi träffa folket som bor på Smögen, och även lära känna en del ännu bättre. Jag älskar Smögen, det verkar så mysigt och speciellt när det flikas in i hur det var förr i tiden och saker som hänt i det förflutna vilket leder till vad som händer idag och varför. 

Många intressanta karaktärer som jag gillar att vi får lära känna mer för varje bok.  
Vi fick veta mer om vad som har hänt i Dennis kärleksliv tidigare, även lära känna hans syster och hennes kille ännu mer, jag saknar dock lite att Dennis inte bor på båten längre men jag hoppas att han hittar sig ett hus snart.  

Fallet med Kaj då? Det var inte alls så som jag hade förväntat mig och jag älskar ju verkligen att bli överraskad.

Spoiler varning!! 
Det känns som om Dennis är lite svartsjuk när Sandras ex dök upp, men oj att hon låter han köra över henne och verkligen leka med henne hur som helst. Dumpa henne för hans nya sen när det inte funkar riktigt då söker han upp Sandra igen. Gissar att han har lite svårt att klara sig själv. Men jag gissar att han inte lär återkomma fler gånger, inte lär han få fler chanser.  

Snart borde Dennis hitta sig någon kärlek, vem kommer det bli? 

Betyg 5 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...