18 november 2020

Ilaria Tuti - Den sovande nymfen

 

Teresa Battaglia #2

Titel & Omslag
Så snyggt omslag som passar bra ihop med bokens handling. 

Handling 
Kommissarie Teresa Battaglia kopplas in på fallet som fullkomligen exploderar när ett nytt offer upptäcks. Det rör sig om en man vars enda återfunna kroppsdel  är hans hjärta. Någon har slitit det ur hans bröst  och spikat upp det på en skylt vid infarten till en liten alpby. Mysteriet tätnar  medan Teresa och hennes kollega, inspektör Massimo Marini, försöker förstå vad mördaren vill säga genom dessa brutala mord. 

Mina åsikter 
Vissa kapitel är i nutid då vi får följa Teresa och hennes utredning, och några kapitel är från dåtid då vi får glimtar om vad som hände då. Men jag har till en början lite svårt att komma in i handlingen.

Det här är en väldigt nytänkande handling, lite läskigt också med en tavla målad av blod, man måste vara en bra konstnär för att man ska kunna se vad man har ritat eller som i den här boken vem. Den biten av boken känns lite för orealistisk, och det är även kring det här det känns som vi lämnas med en hel del frågor.  

Jag gillar ju Teresa men hon måste ju inse att hon utsätter både sig själv och andra för fara när hon mörkar att hon börjat glömma saker, och den biten har jag också väldigt svår för. Sen så tycker jag inte riktigt om att Teresa och den tillfälliga chefen ska ha värsta bråket, det som hänt tidigare i deras privatliv förstör deras arbetsrelation och det försvårar hela tiden polisarbetet. 

Spoiler varning! 
Det här är bok två, så vi kanske får svar på en del frågor i nästa bok men det som rör det här fallet lär vi ju inte riktigt få svar på. Som varför ritade han av henne, varför slutade han prata och allt det där känns som vi inte riktigt får klarhet i. De där örterna hon fick för sin diabetes och sin alzaimers hoppas jag verkligen hjälper så det blir mindre problem med sånt i nästa bok. 

Betyg 3 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus  Omnible 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...