22 oktober 2020

Anna Kuru - Den första frosten

 

Kiruna #1 av 3
Titel & Omslag
Jag gillar omslaget och titeln passar som in till serien men den säger inte speciellt mycket om bokens handling. 

Handling
Allis kan inte glömma det flämtande ljudet av hur hans lungor töms på luft. Så fort hon blundar på kvällen ser hon hans kropp, inklämd under bilens rostiga underrede på verkstaden i Kiruna. Hon hör det ödesdigra ljudet från dom kraften innan allt faller: Det förvridna ansiktet. Blodet som droppar när ambulanspersonalen bär ut honom. 

I ett försök att komma undan det plågsamma minnet tar Allis sin tillflykt till en ensligt belägen stuga i den norrländska fjällen, där hon ser fram emot att få vara ensam och återhämta sig. men det finns en annan stuga i trakten. Där bor Jonas, som försöker läka såren efter sitt spruckna förhållande. Och samtidigt har en man vid namn Raumo lämnat Helsingfors för att fjällvandra i Sverige. När dessa tre livsöden stegvis vävs ihop och fjällsommaren går mot sitt slut befinner sig Allis i en långt farligare situation  än hon någonin kunnat föreställa sig. 

Mina åsikter 
Det är väldigt korta kapitel vilket gör att boken går fort att läsa. 
Lars är en gammal gubbe med mycket fördommar. Raumo är ett riktigt svin som tror att han är gudsgåva till kvinnan. Allis hon har jag lite svårt att få ett grepp om, hon är lite platt, man får inte lära känna henne på djupet och det märks att man bara skrapar på ytan, fram tills slutet, då vi får se glimtar av Allis riktiga jag.  Och slutet var inte alls som jag hade förväntat mig och tyvärr lämnas vi med ett rätt öppet slut (jag har svårt för öppna slut). Sen då? hur gick det riktigt?  

Jag hade gärna sett mer av Kiruna också, alltså få in den känslan mer, nu utspelade sig boken mest ute i skogen men det hade kunnat vara en skog var som helst. 

Men det ska bli spännande att se hur boken utvecklas till en trilogi, jag tror att det kommer förklara både en och två saker när man får läsa nästa bok. 
Betyg 3 av 5

boken finns på  Adlibris  Bokus  Omnible 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...