31 augusti 2020

Maria Grund - Dödssynden

 



Titel & Omslag
En väldigt bra titel och ett dystert omslag som ger en obehaglig känsla. 

Handling
En fjortonårig flicka hittas död i ett vattenfyllt kalkbrott på en välbekant och samtidigt märkligt främmande ö utanför Sveriges ostkust. Handlederna är sönderskurna  och ett grovt snöre är intrasslat i håret. På ena höften står talet 26 skrivet med blåmärkpenna. Inga spår återfinns runt kalkstensbrottet.

Dagen efter hittas en bokantikvarie brutalt knivmördad på andra sidan ön. Utöver knivhuggen i brötet syns över strupen två sår - som ett kors. Flickans död avskrivs som  självmord, medan kriminalkommissarie Sanna Berling tillsammans med sin nya kollega Eir Pedersen inleder utredningen om antikvarien. Men Sanna upptäcker ett oroväckande samband mellan det senare fallet och den fjortåriga flickan. 

Snart blir det tydligt att det som inträffat bara är startskottet för en hel rad våldsamma mord. En kamp mot klockan inleds. En kamp i vilken sju barn visar sig ha nyckeln till den ohyggliga sanningen - och som blir långt mer personlig för Sanna än hon någonsin kunnat ana. 

Mina åsikter

Wow!!!Väldigt många intressanta karaktärer, ett fall som griper tag i mig och jag bara måste läsa mer, kapitel efter kapitel, jag måste få veta vem som är mördaren, få veta hur allting hänger ihop. 
Det här är Maria Grunds debut roman (roman och roman, det här är mer en thriller för mig) och som hon skriver, hon flätar ihop allting så himla bra och ger oss perfekta ledtrådar och för storyn framåt hela tiden. Att hon är manus författare är antagligen förklaringen till att hon lyckas så bra med sin första bok, och jag hoppas verkligen hon kommer skriva fler, det behöver inte vara en fortsättning på karaktärerna från den här boken, för den fick ett bra avslut men skulle det bli så blir jag glad.  

Betyg 5 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus  Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...