29 maj 2020

Fredrik P Winter - Grävlingen


Titel & Omslag
Snyggt och ett väldigt passande omslag, och titeln passar också väldigt bra till handlingen.

Handling 
Natten till den 6 november varje år bryter sig seriemördaren som kallas Grävlingen in genom källargolvet till sitt utvalda offers hus. Offret släpas ner i underjorden och försvinner lika spårlöst som mördaren.

En morgon hittar förläggaren Annika Granlund ett jordigt manuskript utanför dörren till sitt kontor. Manuset heter  Jag är Grävlingen och är en sorts makaber biografi om en seriemördare som lever under marken. Annika ser möjligheten att rädda det konkurshotade förlaget och ger ut boken, trots den kontroversiella kopplingen till de olösta morden. Men beslutet ska komma att påverka henne mer än hon någonsin kunnat ana, och snart keder det henne allt djupare ner i ett mörker hon trott sig ha övervunnit som barn.

I takt med att den ödesdigra årsdagen närmar sig framstår sambandet mellan manuset och morden som allt mer konkret, och frågorna kring boken blir obehagligt aktuella. Vem är Grävlingen? Vem är det som skrivit boken? Och vad är det egentligen som ruvar under jorden?

Mina åsikter
Jag är glad att jag inte har en källare, då hade den här boken krälat in under huden ännu mer. Det händer egentligen inte så mycket,men vi får både läsa vad som hände för 6 år sedan och vad som händer i nutid, och detaljerna får det att ila efter ryggraden och krypa under huden.
Det står på baksidan av boken att den innehåller övernaturliga inslag vilket det gör, och därför hade jag förväntat mig ett lite mer annorlunda slut, men jag blev positivt överraskad när de övernaturliga inte tog över och det blev science fiction i stället.

Spoiler varning!
Jag var rätt orolig att boken skulle dra iväg för mycket med det där övernaturliga, men nej det är bara inslag och lite att det finns någonting där ute som folk pratar om, men som ingen riktigt vet säkert. Så en del tror inte ens på det och vissa tror på det, finns ju mycket vidskepligt fortfarande även om mycket av sägnerna har försvunnit i den allt mer tekniska världen. 
Det är kul med böcker som överraskar positivt, och den var riktigt obehaglig stund vis så man visste inte om man skulle läsa mer eller ta en paus.

Betyg 4 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus  

1 kommentar:

  1. Jag var också glad att jag inte bor i hus med källare när jag läste den här :)

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...