16 april 2020

Mats Ahlstedt - Guldmakaren


Titel & Omslag
Ett väldigt snyggt omslag och titeln passar så bra till handlingen.

Handling
Ella Werner måste dö.
Det är villkoret för att Ella Werners infiltratör Christer Quist nyligen frigiven efter ett långt fängelsestraff ska bli medlem i det kinesiska brottssyndikatet Triaden. Christer Quick har fått reda på att ligan planerar en kupp mot guldmakaren,  som gömmer tvåhundrafemtion kilo rent guld någonstans i Göteborgstrakten. För att infiltrera det kriminella nätverket iscensätter han ett fingerat mord på Ella Werner, som tvingas gå under jorden tillsammans med kollegan och sambon Nicklas Crona. Det är bara ett problem - Triaden har en mullvad i polishuset. Kommer bluffen att avslöjas innan Ella Werner hinner stoppa Triaden?

Mina åsikter
Jag gillar ju Mats Ahlstedts böcker så jag har väldigt höga förhoppningar och den här boken gjorde mig inte besviken. Det är vissa detaljer jag stör mig på men boken i helhet är väldigt bra och det är väldigt mycket action så hade jag haft en lässvacka så hade den här boken kunnat dra mig ur den. Jag gillar att de här böckerna har så mycket action, samtidigt som att varje kapitel är lagom långt och driver hela tiden läsningen framåt, bara ett kapitel till är som ett mantra när man läser Mats böcker. Dessutom gillar jag karaktärerna som alla har olika bra och dåliga sidor och de känns så verkliga inte övernaturliga eller störiga på något sätt.

Spoiler varning! 
Alltså om man har ett pris på sitt huvud och blir skenavrättad så kanske man inte ska ringa med sin telefon eller ta en taxi hem?  Speciellt inte om man misstänker att det finns en mullvad inom polisen. Det är tur inte Ella och Nicklas åker till Fatima i alla fall för hennes familj har verkligen varit med om tillräckligt.

Betyg 4 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus  Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...