7 mars 2020

Viveca Sten - I sanningens namn

Sandhamn #8
Titel & Omslag
Snyggt omslag med en titel som jag tycker passar bra till handlingen.

Handling
Midsommar närmar sig och ett sjuttiotal barn har samlats till seglarlägret på Lökholmen, den lilla ön mittemot Sandhamn. Men det finns för få ledare på plats och de klarar inte av att hålla alla barnen under uppsikt. De elaka lekarna övergår i mobbning som blir allt grövre. Samtidigt lurar någon i skuggorna, någon som bevakar varje steg barnen tar. Så försvinner ett barn. Medan paniken stiger på lägret kopplas Thomas Andreasson och hans kollegor vid Nackapolisen in. Frågorna hopar sig. Rör det sig om en olycka? En kidnappning? Eller är det den grymma mobbningen som till slut gått överstyr? Medan Thomas inleder ett förtvivlat sökande står Nora Linde inför sitt livs utmaning i juristkarriären, en rättegång mot en vd som bedragit sitt företag på miljonbelopp.

Mina åsikter
Jag tycker det är lite tråkigt att läsa om Noras jobb, hennes jobb känns mer som en utfyllnad men som tur var så är det inte så i varje bok och vissa gånger så berör det fallet i boken. Stackars pojke, yngst på lägret, blir mobbad av den elaka pojken och sen alla problem som finns hemma. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga utan att spoila, men den blev riktigt spännande även om det inte var min favorit bok i serien.

Spoiler varning! 

Det kändes riktigt bra att de faktiskt sa ifrån till mobbaren, förklarade för han hur det inte är okej, men tänk så många som ser på och ingenting gör/säger, om folk vågade berätta mer för de vuxna men å andra sidan så tror jag för många vuxna nonchalerar mobbing. Super tråkigt att Thomas och Pernilla inte kan vara lyckliga, och jag förstår inte hur hon kan tycka att hennes jobb är viktigare än Thomas polisjobb och borde hon inte vara mer lycklig över att de har fått en dotter och hon visste ju redan om att Thomas jobb är krävande under en utredning så jag förstår inte hennes problem.

Noras jobb blir ju intressant att se om hon får den där tjänsten, men jag misstänker det för då lär hennes jobb och Thomas jobb bli mer samman flätat. Galet hur folk tänker som är spelmissbrukare, det är så ologiskt men för de så logiskt, och de är verkligen villiga att göra vad som helst för pengar och deras skulder som för eller senare brukar bli till fel personer är ju rätt vanligt.
Betyg 3 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus  Cdon  Omnible 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...