24 mars 2020

Kiera Cass - Kronprinsessan

the Selection #4
Titel & Omslag
Omslaget hör ihop med resten av serien och titeln är vad boken handlar om, en kronprinsessa, så ingenting komplicerat där heller.

Handling
"Du vet hur din mamma och jag träffades", började pappa. Jag himlade med ögonen. "Det vet alla. Ni är praktiskt taget en saga."

När prinsessan Eadlyn blir beordrad att delta i ett Urval tror hon först inte sina öron. Hennes liv i palatset är allt hon kan önska sig, och hon är inte intresserad av att dela det med någon.

Men landet är på väg in i ett uppror, och hennes föräldrar hoppas kunna köpa sig tid om folkets fokus istället läggs på kronprinsessan. Eadlyn har inget val. Och när Urvalet väl börjar känner hon sig itne så motvilligt inställd till deltagarna som hon först trott. Möjligheten för henne att bli förälskad kanske inte är så långt borta trots allt....

Mina åsikter
Äntligen var jag tillbaka och jag har verkligen saknat karaktärerna i den här boken och det är ett snyggt sätt vi nu istället får läsa om Eadlyn och hennes bröder. Eadlyn är så bitchig, och verkligen inte en person man längtar efter att se på tronen, och väldigt olik sina föräldrar men att uppfostras till att bli den första kvinnliga regenten och att samtidigt ha tre bröder ställer en hel del krav på en och jag vet inte om hon riktigt har fått det stöd hon hade behövt få för att bli lite ner älskvärd och ödmjuk.

Men Eadlyn precis som flera andra karaktärer växer väldigt mycket som personer i den här boken och den slutar så jobbigt, så jag måste genast läsa Drottningen som är nästa bok. Både cliffhangern i slutet på den här boken och att jag är nyfiken på hur urvalet kommer sluta gör att jag är så nyfiken på nästa bok.

Spoiler varning!
Eadlyn har helt klart mest vibbar med Kiles och med Erik, Erik är ju inte ens en del av urvalet så det kommer kännas knepigt om det blir han. Fast blir det ingen från urvalet så borde det bli han. Däremot är jag just nu team Kiles.
Betyg 4 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus  Cdon  Omnible 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...