3 februari 2020

Viveca Sten - I natt är du död

Sandhamn #4
Titel & Omslag
Snyggt omslag som passar väldigt bra till handlingen, så även titeln.

Handling
En kylig septemberdag hittas studenten Marcus Nielsen död i sin lägenhet i Nacka. Han hänger i en snara som fästs i takets lampkrok och han har efterlämnat ett avskedsbrev. Allting tyder på självmord. Men Marcus mamma är övertygad om att han blivit mördad och bönfaller kriminalinspektör Thomas Andreasson att inte avskriva fallet. Utredningen leder polisen till militärbasen Korsö utanför Sandhamn, och Thomas bästa vän Nora Linde, försöker ta reda på mer om förläggningen där de hårdföra kustjägarna verkat i decennier. Kort därefter dör ytterligare en man som har kopplingar till Korsö. Finns det något i det förflutna som inte får komma fram?

Mina åsikter
En riktigt spännande bok och jag gillar den här serien mer och mer för varje bok, det är för att det går den väg jag vill för Thomas och Nora men även att det är spännande fall. Jag gillar egentligen inte att läsa historiska böcker men i de här böckerna får man en story som är intressant med de kapitel som utspelar sig förr och precis som i förra boken så är det riktigt bra och snyggt gjort, Viveca Sten kan verkligen det där med att fläta ihop en story för att få den så spännande det bara går.

Spoiler varning!
Hur trög får man vara, ta med sin älskarinna numera sambo till sin ex fru bara några månader efter separationen, han verkar inte klara av att vara själv och därför är han nu med Marie, istället för att vara själv eller ens första få Nora tillbaka.

Så fantastiskt att Thomas ska bli pappa igen, men vad många risker han utsätter sig själv för, visst när han höll på att krocka med lastbilen var ju en ren olycka men det har varit mycket med allt som hände i förra och den här boken.

Jonas tror jag kommer vara riktigt bra för Nora, men jag är nyfiken på hur gammal han egentligen är.

Betyg 4 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus  Cdon  Omnible

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...