5 februari 2020

Karin Slaughter - I mörker gömd

Will Trent #3
Titel & Omslag
Jag gillar att man har samma stil på bokryggarna så de passar väldigt bra ihop. Titeln passar väldigt bra in på handlingen.

Handling
En påkörd kvinna förs till akuten i Atlanta där läkaren Sara Linton jobbar. Det tar inte lång stund innan det fasansfulla går upp för Sara - skadorna från bilolyckan är inte det värsta, kvinnan har blivit torterad och är i så dåligt skick att hon inte kan berätta vad hon varit med om.

Will Trent vid Georgia Bureau of Investigation tycker att Atlantapolisens utredning går långsamt, och utan att vänta på klartecken från sin chef börjar han söka efter gärningsmannen. Snart finner han den makabra platsen där kvinnan hållits fången. Och inte bara hon, det finns spår av fler offer..

Vid sin sida har Will kollegan Faith Mitchell, som kämpar med att balansera jobbet och privatlivet efter ett omskakande besked. Med Saras hjälp gör Will och Faith allt för att lösa fallet. Och det är bråttom, för inom kort försvinner ännu en kvinna och allt tyder på att hon har först bort av samma gärningsman.

Mina åsikter
Jag verkligen älskar att läsa Karins Will Trent böcker,  det är mycket action och vi kastas direkt in i handlingen så även om böckerna är lite tjockare så gör det ingenting för de är så bra att det bara förlänger tiden man får hänga med Will och de övriga. Dock har den här boken en hel del översättningsfel, som att Sara är 6 meter lång, vilket känns orealistiskt eller när man skriver att Will är Faiths man istället för partner, vilket är i början på boken så jag blev väldigt förvirrad men jag har läst både tidigare och senare delar i serien så förstod att det var översättnings fel. Jag märkte av några olika fel som störde läsningen under de första 150 sidorna sen blev det bättre. 

Eftersom jag har läst senare delar så är jag redan lite spoilad om saker som kommer hända men det är intressant att få veta mer om Faith och Will och även få lära känna Sara. Fallet i den här boken är så hemskt, alltså hur störd får man vara? Mer än så kan jag inte säga utan att spoila...

Det är sjukt imponerande hur bra polis Will är med tanke på sitt extrema handikapp, men de borde ha en inre krets som vet det så han kan få mer hjälp med att inte få lästa meddelanden utan få röstmeddelanden, men det är smart med ett data program som kan läsa upp ljudfiler åt han i alla fall, men det måste finnas många sådana lösningar om vi tänker de som är blinda behöver ju det. 

Jag älskar den här serien, det är så många olika karaktärer som har bra och dåliga sidor, det är så många känslor när man läser Karin Slaughters böcker och jag vill läsa mer nu!!


Spoiler varning!
Snacka om att vara störd, vara kär i sin syster, kidnappa tjejer som ser ut som henne, våldta, misshandla, förnedra, bryta ner bara för att han känner för det. Och dessutom har han en mamma som ingenting säger utan hon förnekar allting, så hon kan ju inte vara mycket friskare hon. Jag förstår att Pauline är en arg kvinna som hatar världen för hon fick inget stöd eller hjälp när hon behövt det så hon har all rätt att vara arg och jag hade inte ens tyckt hon hade gjort fel om hon hade dödat sin bror.
Sen blir man ju rätt irriterad på att poliserna som var först på plats inte berättade sanningen och klantade till sig så mycket så att fler han bli kidnappade och förövaren hade kunnat komma undan. Sen förstår jag inte hur det kan ta polisen 45 minuter innan de dyker upp till en trafikolycka där en kvinna blivit påkörd av en bil, det är ju en brottsplats och måste vara mer intressant än att försöka gripa en snattare eller äta munkar ;)

Jag är glad att jag vet att Will kommer ta ut ur Angies klor, snacka om att vara manipulativ och som Will vet, hon vet exakt när hon håller på att förlora han så då kommer hon tillbaka och håvar in han så att hon sen kan dra igen.Usch vad jag avskyr den karaktären och därför älskar jag böckerna längre fram.
Betyg 5 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus  Cdon   HarperCollins

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...