27 februari 2020

Åsa Larsson & Ingela Korsell - Nidstången

Pax #1
Titel & Omslag
Snyggt omslag som passar till bokens handling, så även titeln. Gillar lite extra att boken har röd röda kanter på sidorna.

Handling 
I Mariestad börjar konstiga saker att hända. Övernaturliga väsen väcks till liv. Bröderna Viggo och Alrik är utvalda för att skydda det hemliga biblioteket som ligger under kyrkkullen. De gamla biblioteksväktarna  tycker att bröderna är för unga för att vara krigare och vill sätta dem på prov. Men snart blir det farligt på riktigt och Alrik och Viggo måste vara både modiga och smart för att överleva. Dessutom pågår en kamp på skolgården, där den dryga Simon och hans gäng tror att de äger allt och alla.

Mina åsikterEn riktigt spännande bok med lagom långa kapitel, och med lite illustrationer att titta på ibland. Boken är perfekt skriven för att få barn att tycka den är spännande och så man vill läsa mer, pojkarna hittar på dumheter samtidigt som man tycker synd om dem för de har inte haft det lätt och de har en tendens att hela tiden hamna i trubbel. Det här känns som en riktigt lovande serie och jag kommer helt klart vilja läsa fler delar.

Spoiler varning!
Så less jag blir på typer som Simon och hans vänner, de finns på alla skolor och deras föräldrar är alltid så ovetandes, sånt gör mig så arg! Jag gillar däremot när folk inte har fördomar mot barn som omplaceras, alltså det finns ju en anledning till att desssa barn far illa gång på gång, det är inte deras fel att de inte har haft två vuxna som har gjort allt för att ta hand om sina barn men ju mer dessa barnffar illa dessto värre blir det även över framtiden.

Betyg 4 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus  Cdon 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...