23 januari 2020

Ellinor Wessel - Farliga affärer

Titel & Omslag
Titeln passar väldigt bra till bokens handling, omslaget passar också men tilltalar mig inte alls.

Handling
Johan Wagner har utåt sett allt man kan önska sig: ett framgångsrikt bilhandelsföretag, ett lyxigt hus, en vacker fru och tre barn. När han en dag försvinner uppdagas även en älskarinna i den femton år yngre och drivna Emily Tranchell, anställd som regionschef på Porsche.

Inget tyder på att ett brott har begåtts, men poliskommissarien Thomas Stark blir alltmer övertygad om att något inte stämmer. Emily och Thomas förenas i sitt sökande efter den försvunne bilhandlaren, och beträder därmed en värld som står i bjärt kontrast till den svenska idyllen. Innan de vet ordet av har de alla förvandlats till brickor i ett farligt spel, orkestrerat av makt, pengar och intrenationella intressen.

Mina åsikter
Jag gillar hur boken är uppbyggd men jag känner att karaktärerna inte tilltalar mig, boken handlar om pengar och är väldigt ytlig och det är bara på ytan vi får lära känna karaktärerna. Visst det är spännande och man oroar sig för vad som ska hända Johan men samtidigt så när vi får veta mer och mer saker så känns det mer orealistiskt och vi lämnas även med en del lösa trådar som jag inte fick grepp om. Även Thomas får vi bara lära känna flyktigt, jag hade velat få lite mer djup både om Thomas och Johan så att jag kunde komma ihåg de mer så här efteråt och tyvärr verkar det här blir en bok som jag fort glömmer bort.

Spoiler varning!
På baksidan av boken står det att Thomas och Emily förenas i sitt sökande, men jag tycker inte Emily söker alls utan det är Thomas som gör det och de har ingen annan kontakt förutom när Thomas behöver ställa frågor till henne som polis. Och Thomas fru, hon som säger till Emily att Thomas aldrig skulle lämna sin familj för henne och påstå att han haft affärer tidigare, snacka om att försöka rädda sitt förhållande på ett knepigt sätt, för hon verkar ju inte bry sig om Thomas i övrigt.

Betyg 3 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus  Cdon  Omnible

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...