21 september 2019

Jörn Lier Horst - Katharinakoden

Wisting #12?
Titel & Omslag
Omslaget säger inte så mycket men titeln är vad boken handlar om.

Handling
Det är den tiden på året. För tjugofjärde gången i rad tar poliskommissarie William Wisting fram kartongerna med dokument om Katharina Haugens försvinnande. Katharina har aldrig hittats, och med tiden har en vänskap vuxit fram mellan Wisting och Katharinas make, Martin Haugen. På årsdagen för hennes försvinnande hälsar Wisting alltid på hos Martin, men den här gången står stugan tyst och mörk när han kommer dit. Av allt att döma är nu även Martin spårlöst borta.

Samma dag får Wisting besök på polishuset av den unge utredaren Adrian Stiller, som arbetar  på en ny avdelning för gamla ouppklarade fall på Kripos. Det visar sig att Katharinafallet kan ha kopplingar till ett annat olöst försvinnande, och Wisting tvingas motvilligt samarbeta med den lika egensinnige som kontroversielle Stiller.

Min åsikter
Direkt jag slog upp Katharinakoden så kunde jag inte sluta läsa, den här serien är så bra och jag älskar karaktärerna, hur böckerna är uppbyggda och de olika fallen.

Jag gillar Wisting, så det var intressant att få följa ett gammalt fall han så länge har följt och som har funnits med hela tiden. Att han gång på gång försökt  se nya ledtrådar och haft kontakt med Katharinas man ger oss ett perfekt kliv in i vad som har varit och vad som kommer.

Adrian Stiller gör mig misstänksam, vad är han ute efter? Vad håller han på med? och Vem är han egentligen. Jag hoppas vi får veta det i nästa bok!

Jag gillar att båda Wistings barn får plats i den här boken, allting blir så naturligt bra när Jörn Lier Horst skriver, jag gillar språket och karaktärerna och som vanligt vill jag läsa mer och någon gång ska jag läsa den här serien i rätt ordning.
Betyg 5 av 5
boken finns att köpas på  Adlibris  Bokus  Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...