4 juni 2019

Claire Duffy - Behind blue eyes

#1
Titel & Omslag
Varken titeln eller omslag berättar speciellt mycket, men jag förstår titeln när jag har läst ut boken.

Handling
The perfect man.
The perfect  life.
The dead body on the beach.
Investigative reporter Ellie has just given up her life in London to be with the man of her dreams in Sweden when she stumbles across a half decomposed skeleton on Midsummer's eve.
She's flung into a murder investigation in a country where she doesn't speak the language and doesn't know a soul.
Except Johan. The love of her life.
Who she is beginning to suspect knows a lot more about the body than he is admitting.
Is he the perfect man, or has Ellie uncovered the perfect crime?

Mina åsikter
Det här var nytt för mig, att läsa en bok på engelska som utspelar sig i Sverige, i Stockholm city och skärgård. Jag har inte läst så många deckare på engelska så den här boken var helt perfekt för mig att träna med och jag kommer helt klart försöka börja läsa lite mer på engelska.

Ellie är den typiska snokande reportern som följer ledtrådarna för att få veta sanningen, i den här boken vill hon hitta ledtrådar som bevisar att Johan är oskyldig, men Johan är inte så lätt att tycka om för mig som läsare. Han ignorerar Ellie på fester/middagar, han är mest med sina vänner och jag förstår att Ellie då istället gräver ner sig i alla ledtrådar än att bara sitta och känna sig utanför.

Det finns flera intressanta karaktärer och man funderar vem som är skyldig, jag tar in det Ellie upptäcker men vet ju att allting inte är som det verkar vara så försöker även läsa mellan raderna för att lista ut vem som är skyldig men jag lyckas inte förrän Ellie gör det.

En riktigt bra och spännande bok, som går att spinna vidare på om  Claire vill skriva en fortsättning annars fick den ett avslut som man också är nöjd med.
Uppdatering: 28 Juni släpps bok 2
Betyg 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...