9 januari 2019

Harlan Coben - Inte utan dig

Titel & Omslag
Jag älskar omslagen på Coben böckerna, de hör inte ihop i en serie men de är ju skrivna av samma författare. Inte utan dig tror jag syftar på att huvudpersonen Nap ofta pratar med/tänker på sin döda tvillingbror Leo.

Handling
Femton år har gått sedan förortspolisen Napoleon "Nap" Dumas bror Leo och dennes flickvän Diana dog i vad som antogs vara ett självmord eller en olyckshändelse. Samma natt försvann även Naps tjej Maura utan förkylning.

Nap har aldrig slutat nysta i vad som egentligen hände. Och när Mauras fingeravtryck dyker upp i en misstänkt mördares hyrbil kommer han allt närmare sanningen - om den kvinna han älskade, de barndomsvänner han trodde att han kände och Leos och Dianas tragiska dödsfall.

Mina åsikter

Jag har älskat de senaste Harlan Coben böckerna som är översatta till svenska så jag hade väldigt höga förväntningar på den här boken och precis som i de böckerna så sugs jag direkt in i handlingen och sidorna bara flyger förbi.

Jag gillar att Myron Bolitar fick göra ett litet inhopp i den här boken, för jag har tidigare läst några böcker där han är huvud karaktären. Och jag gillar att Harlan Cobens karaktärer säger ifrån mot de som är dumma med de som är annorlunda på något sätt, det händer inte bara i den här boken utan i flera och jag tycker det är bra, för det är inte okej att vara elak mot någon bara för att hen inte gör som alla andra eller är som alla andra.

Det här är en spännande bok, slutet var kanske inte riktigt vad jag förväntade mig och det blev lite Stephen King/Dean Koontz över det hela, och vad menar jag med det då? Jo att upplösningen inte riktigt når fram till mig, det blir lite för svår smält att det verkligen skulle vara så. Så det är detaljer som händer i slutet av boken, som har med Leo och Diana att göra som jag inte riktigt tycker känns realistiskt. Så på grund av det får boken en 4a och inte en 5a.

Spoiler varning!

Hade jag varit Dianas pappa hade jag inte köpt det där, jag hade inte dödat min dotters pojkvän och jag hade inte varit tyst om vem som dödade Diana. Sen att han är mentor åt Nap under alla dessa år, sett hur han har plågats av det förflutna och ändå bara vara tyst, snacka om att vara falsk och gör det som gynnar en själv, väldigt bra polis va?
Att Leo skulle bli så förbannad på Diana och hämnas så där känns också lite långsökt, det fanns aldrig några andra tecken på att han skulle bli helt knäpp av att bli dumpad, och andra sidan så vet jag om att en del blir helt galna av en sådan grej. Jag gillade Nap men att han och Maura skulle bli tillsammans igen, att ingen av dom hade skaffat någon ny och att hon varit på flykt under så många år känns också lite to much.
Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

1 kommentar:

  1. Läs gärna min bok Familjen, som kom ut 10 januari på Lind&Co. Det är den första delen i en serie om kriminalaren Erik Ljung i värmländska Sunne. Ljudboken kommer ut 21 januari med Reine Brynolfsson som uppläsare. Hoppas du vill läsa!

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...