5 december 2018

Kamilla Oresvärd - Råttfångaren

Stina Seger #3
Titel & Omslag
Varken titeln eller omslaget säger speciellt mycket i början av boken, men i slutet så är det en aha upplevelse när man förstår titeln. Och omslaget växer fram med handlingen.

Handling


Stina Seger har tagit en välbehövlig semester och är i Marbella med sina bästa vänner Amelie och Carolina. När hon kommer hem till Sverige blir inget som hon har tänkt sig. Hon blir omplacerad från sin tjänst vid Göteborgspolisen och vad värre är, Amelie försvinner spårlöst.
Stina får inte arbeta med fallet. Trots det blir hon inblandad och befinner sig snart mitt i en katt och råtta-lek där inget är var det ser ut att vara. Ju mer hon nystar i fallet, desto mer inser hon att sanningen finns henne skrämmande nära. Samtidigt börjar tiden rinna ut. Kanske är det redan försent.

Mina åsikter

Jag gillar Stina, har lite dåligt minne om vad som hände i slutet på den förra boken men jag vet att jag varken då eller nu gillar jag Lovisa. För att vara polis är hon verkligen trångsynt och ointresserad av andra människor och väldigt dömande istället för att ta reda på sanningen.

Så jobbigt det ska vara att inte känna sig välkommen tillbaka till jobbet, att då får jobba i alla fall 25% på cold case avdelningen är ju bättre än ingenting och kollegorna där verkar då vara helt okej.

Wow vilken spännande bok det här är! Jag började läsa och sidorna bara flög förbi och boken tog slut alldeles för fort, jag vill ju ha mer. Så nu sitter jag och längtar massor efter nästa bok, för det MÅSTE komma fler böcker!

Spoiler varning!
Jag har ju haft vibbar om att Ulf är otrogen mot Stina och nog verkar jag ha rätt nog, hoppas vi får veta mer om det i nästa bok. Vilken läskig familj Carolina kommer ifrån, och jag hade velat få veta hur det gick för henne när hon åkte och träffade Mateo, så hemskt att hon hela tiden trodde det var han som var skyldig när han inte var det. Och att hennes farbror skyddade Miranda oavsett vad hon har gjort tidigare och vad hon har gjort nu, jag hoppas de är ärliga med hennes läkare så hon aldrig blir utsläppt för hon är en riktigt farlig psykopat.

Betyg 5 av 5
boken finns att köpa på  Adlibris  Bokus  Cdon

2 kommentarer:

  1. Har sett flera som läst och gillat denna så jag blir allt lite nyfiken!

    SvaraRadera
  2. Läs gärna min debut Kvinnornas Hus också! Den kom ut i oktober på Tallbergs Förlag, och är en deckare om mäns våld mot kvinnor.
    lottalundh@hotmail.com

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...