27 december 2018

Bamse och Jultrollen


Titel & Omslag
Den här har kommit ut flera gånger och man har då ändrat omslagen lite, vilket jag tycker är tråkigt när man då lätt glömmer vilken bok man har läst/äger och inte. Men omslaget är jätte fint och titeln säger ju exakt vad boken handlar om-

Handling
Bamse och hans dotter Brumma upptäcker att deras julsaker blivit stulna. Snart förstår de att glitter och julpynt försvunnit i hela staden. Det här är verkligen mystiskt. Bamse tar på sig sin blå luva och tar Brumma i handen. Tillsammans följer de ett spår av russin som leder in  i  den vintriga skogen. Det blir början på ett nytt äventyr med troll , pynt och julfirande.

Mina åsikter

Den här Bamse historien är lite annorlunda, Brumma får stå i centrum tillsammans med Bamse och för en gångs skull behövs ingen dunder honung för att lösa problemet, och jag tyckte det var rätt intressant med julpynts stölden. En jätte gullig historia med Bamse, däremot tycker jag det är lite väl mycket text på varje sida, min 3åring orkar inte riktigt sitta och lyssna och min röst orkade inte läsa hela boken vilket jag gärna hade gjort, så vi fick helt enkelt dela upp boken på flera dagar. Illustrationerna är som vanligt fantastiskt fina.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...