23 maj 2018

Sofie Sarenbrant - Syndabocken

Emma Sköld #6

Titel & OmslagSå snyggt omslag som passar så bra till bokens handling, så även titeln.

Handling

En inbrottsvåg drar genom Bromma och tjuvarnas metoder blir allt värre. När ett mord på en tonårspojke skakar sommaridyllen kopplas Emma Sköld in på fallet. Allt pekar på ett villainbrott som har gått snett.

Misstankarna riktas mot familjens städerska som hittade offret. På forumet Brommavännerna sprids hatiska fördomar om henne och utländska gästarbetare. Men när fler personer hittas döda tar Emma saken i egna händer, och försätter därmed sig själv och andra i livsfara.

Mina åsikter (Spoiler varning om man inte har läst tidigare delar i serien)
Sofie är väldigt duktig på att lägga ut ledtrådar så man bara måste läsa lite till för att få veta mer och helt plötsligt har man läst ut boken! Jag gillar Emma och jag gillar att det fortfarande är lite speciellt sedan hon låtsades vara död för att inte de andra skulle bli en måltavla men att de fortfarande är sura är ju fullt förståeligt. Emma är Emma, hon kommer aldrig sluta kasta sig in i faror om det är det som behövs för att lösa fall, och jag gillar det med henne samtidigt som hon borde ha lärt sig att i alla fall berätta om var hon är på väg och hur hon tänker.

Det finns så många oskyldiga offer i den här boken, det finns bara en jag ogillar, de andra känner man sympati för på flera olika sätt och jag vill veta hur det gick för alla sen. Jag älskar Sofie Sarenbrants böcker och just nu väntar jag på att det ska komma en till del om Emma Sköld eller en ny serie, för det spelar ingen roll utan jag har gillat allting som jag har läst som Sofie har skrivit, och jag vill läsa mer!

Spoiler varning!
Snacka om att Jan-Erik är en riktig narcissist, allting är alla andras fel och han är guds gåva till jorden. Jag förstår inte hur Sebastians mamma kunde dejta han och sen få barn ihop och sen tillåta att hon och barnen blir så illa behandlade. Jag var lite förvirrad för i början trodde jag att Matilda var en pojke men i slutet insåg jag ju vem hon var, men jag förstår inte hur hon har kunnat vara gömd så länge, för hon gick ju skola och Sebastian måste ju någon gång ha sagt att han har en syster men det är som att ingen har vetat att hon existerat. 

På något sätt så kändes det skönt att man fick veta vem som skickat Nyllet de där breven, att han dessutom går i Madeleines fälla och ligger med henne visa att han kanske inte riktigt älskar Emma så mycket som han verkar tro och Emma blir mindre boven som dumpade den snälla killen.

Jag hoppas det går bra för den baltiska killen, att han får sitta av sitt straff och sen kan fly från sin pappa. Han borde ha insett tidigare att han borde se till att tjäna pengar för att ha råd att fly och starta om långt bort från sin pappa som verkar sjukt krävande.
Betyg 5 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...