22 februari 2018

Helgfrågan v. 8

Torsdag och imorgon är det lunchdejt med mamma, det ser jag framemot. Det har varit jätte kallt i veckan, både igår och i morse var det -30 när man klev upp så kroppen är trött och helst hade man velat vara ute hela dagarna för det har varit SOL men ännu värmer inte solen så mycket så jag har faktiskt spenderat en del tid med att spela Lego tvspel.

Mias helgfråga den här veckan handlar om hur vi gör med rec.ex erbjudanden som vi får. Vilka vi tackar ja/nej till.
Jag får ibland erbjudanden om någon bok som är en del i en serie, där och då måste jag antingen ta beslutet att läsa de tidigare delarna, hoppa in mitt i eller strunta i det. Ibland från någon okänd författare ibland från någon känd, men sånt spelar absolut ingen roll, oavsett så kollar jag upp boken och vad den handlar om och går mycket på magkänsla om jag vill läsa den eller inte. 

Jag tycker det är jätte jobbigt att ta emot en bok direkt från författaren och sen lyckas jag inte läsa den, eller att man läser halva och det tar stopp. Eftersom jag är ärlig i mina åsikter om vad jag tycker om det jag läser så därför försöker jag bara tack ja till böcker som jag verkligen tror att jag kommer tycka om. Serien om Zack tog jag tag i tack vare ett mail om bok #4 och det ångrar jag INTE!!

Däremot har jag märkt att många bokförfrågningar hamnar  i skräpposten som reklam, vilket jag tycker är jätte trist för jag är rätt dålig på att komma ihåg att kolla där och ibland hittar jag någon jätte intressant förfrågan och jag vill inte veta hur många som jag gått miste om.....

Bonusfråga: vad läser du just nu?
Just nu läser jag, Karen M McManus - One of us is lying  (det går lite segt med läsningen för tillfället) och efter den ska jag börja med Geir Tangen - Maestro

15 kommentarer:

  1. Kan du inte ställa din skräpmejl, jag får inget i min. Maestro har jag sett på många ställen nu börjar jag bli nyfiken.

    SvaraRadera
  2. Oj -30, det är kallt! Låter trevligt med lunchdejten. :)

    SvaraRadera
  3. Det är verkligen jobbigt när man inte gillar en bok som man har fått direkt från författaren. Det är ju ingen som vinner på att man ljuger, men man kan ju uttrycka sig lite finkänsligt :)

    SvaraRadera
  4. Åh jag förstår precis! Jag har till och med satt rec-ex stopp på bloggen nu för att jag inte hinner med att läsa alla! :( Har varit alldeles för glad i att "ja men den verkar ju lite intressant" och nu inte kunnat "hålla vad jag lovat" och läsa dem. Jobbar mig sakta men säkert ner i högen!

    SvaraRadera
  5. Tangen är tydligen Norges nyaste stjärnskott i deckargenren. Borde man kanske bekanta sig med.

    SvaraRadera
  6. Trist att det hamnar i stäpposten. Sån otur har inte jag, tack och lov.

    SvaraRadera
  7. -10 och sol här :). Det känns helt okej att vara ute i men lite snö så det är svårt att göra något då.

    Fast jag gillar ju kyla så -20 fungerar också.

    SvaraRadera
  8. Jag har fått ganska många förfrågningar om böcker som ingår i en serie, men författarna är ju så kloka att de skriver böckerna så att de kan läsas fristående, så jag brukar kasta mig rakt in och läsa den del som jag blir erbjuden. Om jag blir nyfiken på den, vill säga.

    - 30 grader! Och jag som klagar på - 15 grader ;) Men faktiskt gör inte kylan så mycket, bara det är sol, vilket det är nu här hos oss. Så skönt att slippa det gråmulna vädret som varit hela vintern.

    SvaraRadera
  9. Brr, så kallt. Hos oss var den -10 och det räckte gott för mig.

    SvaraRadera
  10. Det är lite skräcken att hamna med en bok som jag verkligen inte gillar. Senast så slutade jag till och med att läsa (den utvecklade sig till något jag har jättesvårt för). Så det kändes snällast mot författaren att inte skriva något alls.

    SvaraRadera
  11. Stor fördel ändå att få förfrågan innan, så man har en chans att kunna tacka nej om det rör böcker som inte alls passar.

    SvaraRadera
  12. Trist att mejlen hamnar i skräpposten. Oftast är det ju roligt när de kommer, även om man kanske måste avböja en och annan.

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...