10 december 2017

Jakob Mjöbring - Is

Bok #3 i kriminalserien Katja Lyss
Titel & Omslag
Den här inbundna boken passar perfekt ihop med de två tidigare delarna och pocket versionerna är så snygga!! Det är vintertema på titeln och jag gillar när man märker på titel och/eller omslag att bokserier hör ihop.

Handling
Den här boken utspelar sig faktiskt före Köld och Snö men de är väldigt fristående så man kan läsa böckerna i vilken ordning man vill.

När Katja Lyss rings ut en iskall söndag i december för att undersöka ett upphittat finger i ett sommarstugeområde utanför Umeå tar en svindlande historia sin början. Fyndet blir startskottet för spektakulära attacker och en medveten smutskastning mot hela poliskåren. Nya avhuggna fingrar lämnas som ledtrådar, men Katja och hennes kollegor är hela tiden steget efter. Samtidigt förbereder sig Umeå för avslutningen av det omdiskuterade Kulturhuvudstadsåret, men vad är egentligen motivet och hänger allt ihop? Är Katja personligen en pjäs i ett gigantiskt spel eller råkar hon bara vara en livsfarlig ambitiös polis på helt fel plats?

Mina åsikter
Jag brukar inte gilla att läsa böcker som utspelade sig tidigare än boken/böckerna jag redan har läst, därför läser jag serier i ordning men i den här serien så gjorde det verkligen ingenting även om jag först var lite negativ. (tills jag öppnade boken och började läsa, då var jag fast) Jag älskar Katja Lyss som karaktär, jag gillar Jakobs miljöbeskrivningar och sen är det alltid extra roligt att läsa böcker som utspelar sig på platser där man själv har varit och dessutom lyckades jag läsa den här boken den månad som den utspelar sig, December.

Det här är en deckarserie som ni inte får missa, det negativa är att böckerna är väldigt tunna och snabblästa =  jag vill alltid ha mer och planen var att det bara skulle bli tre böcker och jag som vill läsa mer om Katja Lyss hoppas verkligen att Jakob kommer ändra sig. Men det här är en sådan där serie som inte ges ut på ett stort förlag, så tyvärr kommer den inte få den uppmärksamhet den förtjänar men jag hoppas för eran skull att ni kommer läsa  Köld, Snö & Is. Ni som har läst, vad tycker ni om den här trilogin? 
Betyg 5 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...