28 april 2017

Helgfrågan v.17

Glömde totalt bort att skriva färdigt det här inlägget igår kväll, gick från datorn och läste och sen glömde jag gå tillbaka så därför kommer mitt svar på Helgfrågan nu istället.
Den här gången frågar Mia vad vi tror förlagen vinner på att skicka ut recensionsexemplar till oss bokbloggare, och att vi gärna kan tipsa om en bok som inte hade fått lika mycket uppmärksamhet om det inte vore för oss bokbloggare.

Förlagen får reklam för sina böcker, vissa författare och förlag är ju väldigt bra på den biten själva, vissa (speciellt mindre förlag) synd ju inte lika mycket. Sen dessa nya författare kan behöva synas lite mer och vilket sätt är då inte bättre än att boken syns och blir recenserad och på så sätt omskriven och omtalad. Förut var ju Harlequin (harpercollins) ett sådant förlag med vad man kallade för kiosklitteratur, sambon kallar det mest för tantböcker. Nu ger de ut både ungdomsböcker och en hel del thriller/deckare också, men vissa har ju fördomar så de vet inte ens om det...


12 kommentarer:

Monika sa...

Just debutanter och små förlag har nog mest nytta av bokbloggare, de har ju oftast inte riktigt samma resurser.

Madde sa...

Reklam är ju överlag väldigt dyrt så det här är ju ett ganska bra sätt för förlagen!

MissMagic sa...

Precis! Allt handlar om reklam och bokbloggvärldne är bra till det :)

Midnattsord sa...

Det blir ju mycket gratis reklam för förlagen och för de mindre förlagen/författarna måste det ju vara riktigt bra.

Bokdamen sa...

Ja det blir nog en hel del reklam när bokbloggare skriver om böcker och särskilt när det gäller debutanter och små förlag kan nog få draghjälp av det.

Annette sa...

Att skicka ett rec.ex till en bokbloggare kan ju verkligen ge mycket uppmärksamhet till en bok. Många, inklusive jag själv, lägger ut bild på när boken kommer, ibland när jag läser den och sedan i samband med recensionen.

Lottens bokblogg sa...

Ja, Harper Collins har verkligen breddat sig på ett positivt sätt!

Ewa K sa...

Klart att framför debutanter har stor hjälp av att bli recenserade och omskrivna. Bokbloggarnas tyckande väger tungt och är otrolligt viktiga för förlagen.

Åsa C sa...

Haha, jag är nog en bland de där fördomsfulla som trott Harlequin bara står för "kiosklitteratur"/sliskig romantik. Får kanske ta o tänka om då?... ;)

Benita sa...

Det är bra reklam för förlagen då böckerna syns i bloggar.

Lena sa...

Tror definitivt att mindre förlag och debutböcker får bra reklam genom bokbloggar.

Marie Eggimann sa...

Bra reklam är det och det är lite vårt tack för vi får boken.