27 mars 2017

Sally Green - Häxornas krig

Bok #3 i Half bad trilogin. (Spoiler varning för de som inte läst de två första böckerna!)
Nathan är på flykt igen, rebellerna håller på att förlora kriget, de är för få, utspridda och verkar chanslösa, trots att Nathan har tagit över sin fars starka krafter. Men de där krafterna kan man inte bara ta över utan man måste träna och lära sig hur de fungerar och hur man ska hantera dem, och Nathan har inte riktigt tid att träna för han vill få tag i Annalise hans tidigare kärlek som nu är hans mest hatade fiende. Våldet trappas upp  och kampen blir allt mer förtvivlad, bara en sista desperat utväg kan rädda dem, Nathan och Gabriel måste hitta en saknad amuelett som har förmågan att skydda sin bärare, men kommer det att räcka? Kommer Nathan ta sig igenom den här sista chansen?

Jag hade hört en del negativt om den här boken, att det inte skulle vara något bra slut. Men jag tycker att den här boken var en perfekt avslutning på den här trilogin, det är så många intressanta karaktärer och jag gillar Nathans utveckling med alla krafter och allting som händer i hans liv. Gabriel måste vara den ultimata bästa vännen, så snäll och förstående, finns alltid där samtidigt som han sätter gränser, han plockar verkligen fram Nathans bästa sida och utan Gabriel tror jag Nathan hade blivit ett monster.

Spoiler varning för de som inte läst den här boken!
Nathan var både ond och god men lyckades lyssna på sitt hjärta om vad som är rätt och fel och jag tyckte att han växte så mycket i den här boken. Älskar Nathans och Gabriels relation, det känns så äkta och det är roligt att Nathan kunde älska någon igen efter vad Annalise gjorde mot han. Däremot förstod jag inte riktigt varför han som höll han fången for och började bygga sig ett hus där Nathan höll till i slutet, men det kanske var svårt att hitta en lämplig karaktär som kunde få den rollen när Nathan verkligen inte ville träffa sin son. Att Nathan gick och blev ett träd i slutet kändes verkligen så rätt enligt mig.
Betyg 5 av 5
boken finns att köpas på cdon adlibris

1 kommentar:

  1. Oj, denna borde jag kanske kolla in! Jag har inte läst någon i serien så jag vågade inte läsa dina spoilers ;) Men titeln är ju lockande, och såg att du gav den 5 av 5! Då måste den ju vara läsvärd! :)

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...