23 mars 2017

Helgfrågan v.12

Torsdag kväll, snart fredag nu = snart helg! Den här gången kommer inte frågan från Mia utan det är Midnattsord som har kommit med frågan och den lyder så här "Hur viktig är titeln på en bok?"

Jag vet inte, jag kan störa mig på en titel (ex de som har ingenting med bokens handling att göra) och jag gillar när man förstår titeln när man har läst boken.  Men jag skulle aldrig välja att läsa eller välja bort att läsa en bok pga titeln, sen kan jag tycka att titeln tillsammans med omslaget gärna får höra ihop och att de ger en vink om vad boken handlar om.


Ps: Har ni sett tvserien "Innan vi dör"? Om inte så se den, det är en svensk kriminalserie och första säsongen är på 10 delar, riktigt bra och spännande och Adam Pålsson som spelar Christian är verkligen en grym skådis, wow vad jag är imponerad av han! Han är väldigt trovärdig (och nej jag kan så klart inte berätta mer för då spoilar jag er) Han spelade även karaktären Emil i tredjesäsongen av Bron. Serien går att se på svtplay.


12 kommentarer:

  1. Nej, titel (eller omslag för den delen) är inte så viktig att den avgör om jag ska läsa eller ej, men jag tror att jag lockas mer av titel än omslag :)

    SvaraRadera
  2. Titeln som sådan är precis som omslaget för mig mer lockmedel och för att väcka min nyfikenhet. Jag gillar dock när titeln och bokens handling på något sätt hör ihop.

    SvaraRadera
  3. En titel som inte har med handlingen alls att göra kan ju vara förvirrande.

    SvaraRadera
  4. Oj jag tittar så lite på tv idag ska jag se ikapp lite serier och imon ska jag läsa ikapp lite böcker.

    SvaraRadera
  5. Om en bok har knepig titel vill jag begripa varför den heter så när jag har läst boken. Jag vill inte sitta som ett frågetecken och undra om jag missat poängen, om jag inte kan koppla ihop titel med innehåll.

    SvaraRadera
  6. Klart en fördel om omslag och titel anknyter till innehåll. Men är innehållet bra står man nog ut med det mesta. ;)

    SvaraRadera
  7. Håller med om att det är roligt att förstå titeln när man läst ut boken.

    SvaraRadera
  8. Håller helt med dig om Innan vi dör, den var ju så bra! Twisten i näst sista avsnittet var helt oväntad för mig och slutet likaså. Spänning hela vägen genom alla avsnitten, den serien har de verkligen lyckats med. Hoppas det blir en fortsättning.

    SvaraRadera
  9. Håller med om att det är ett stort plus om titel och omslag ger en liten vink om bokens handling utan att för den skull vara övertydlig, en vill ju bli lite överraskad ;)

    Innan vi dör tyckte jag var jättebra. Den blev hela tiden bättre och bättre, hoppas på fortsättning!

    SvaraRadera
  10. Vi gillade också Innan vi dör. Fast nu när jag tänker efter undrar jag om jag förstår titeln till den...

    SvaraRadera
  11. titel och omslag är viktigt men avgörande är inledningen. titeln kan verka avskräckande men jag förkastar inte boken bara för det

    SvaraRadera
  12. För mig är inte titeln så viktig.

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...