7 november 2015

Jörn Lier Horst - Vinterstängt

Bok nr 7 i serien om polisen William Wisting och hans dotter kriminalreportern Line.

Ove Bakkerud planerar en sista lugn helg på stugan innan han stänger den för vintern, men istället finner han sin stuga vandaliserad. Men när han chockad går över till grannen som det lyser hos så hittar han liket av en man som blivit misshandlad till döds, man kan inte ens avgöra om det är den kända tv-profilen som äger stugan som man har hittat. 
Wistings dotter Line har tagit en paus från jobbet och pojkvännen, och tänker nu vara i sin pappas stuga för att få skriva på en bok i lugn och ro, men det blir inte så lugnt för på en promenad hittar hon en gammal eka som guppar i vattnet och i ekan hittar hon ett lik. 
Utredningen pekar mot narkotikasmuggling och en stöldliga från Litauen, men även pojkvännen som Line just nu tagit en paus från verkar hålla på med något skumt, det är då någonting han döljer för Line och det hjälper inte deras relation.

Jag tycker att den här serien blir bättre och bättre för varje bok jag läser, dock ges den ju ut baklänges på svenska, eller jag läste bok 8 sen 9 och det här är bok 7, så det känns lite knepigt, för jag vet inte om serien är bättre eller sämre om man skulle läsa böckerna i ordning.
Men jag kommer helt klart fortsätta läsa på den här serien men hade varit skönt om delarna hade kunnat komma i bättre ordning för nästa bok kanske blir nr sex eller tio.
Fast hade det här varit första boken jag började med så hade det inte spelat så stor roll, utan delarna i den här serien är rätt fristående. 
Betyg 4 av 5 
boken finns att köpas på  adlibris  cdon 

2 kommentarer:

  1. Det här är en författare jag är sugen på att läsa.

    SvaraRadera
  2. Aldrig hört talas om men lät lite intressant!

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...