30 juli 2015

Marissa Meyer - Cinder

Människor och androider trängs på de stökiga gatorna i Nya Beijing. En dödlig pest plågar befolkningen och från månen är de övervakade av den elaka drottning Levana som försöker göra allting för att gifta tills sig makt. 
Cinder är en begåvad mekaniker och en cyborg, delvis människa delvis har hon en fot- och en handprotes av stål. Cinder vet inte så mycket om sitt förflutna utan hon bor med sin styvmamma och två styvsystrar och det är Cinder som får dra in pengar åt hushållet. 
En dag kommer prins Kai och behöver Cinders hjälp och det blir början till att krångla till Cinders liv, hon får känslor för Kai men han vet inte ens om att hon är cyborg men deras vänskap gör att Cinder blir indragen i den intergalaktiska kamp som pågår. 

Jag visste inte riktigt vad jag skulle tycka om den här boken innan jag började, jag har flera gånger motbevisat mig själv att jag gillar den här typen av böcker utan att samtidigt vara allt för nyfiken, utan blir mest nyfiken av att andra pratar så gott om böckerna och väljer då att ge dem en chans. 
Cinder var riktigt spännande och det påminner verkligen om en askungesaga men boken får så klart inget riktigt avslut när det är första delen i en serie, och jag ska kasta mig över nästa del inom kort! 
Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på adlibris  cdon

1 kommentar:

  1. Den där har så fint omslag sedan Modernista tog över. Måste verkligen läsa denna serie, har varit så nyfiken på den hur länge som helst.

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...