15 december 2014

James Dashner - I vansinnets öken


Efter att ha läst Labyrintens mitt i höstas och sen dessutom sett filmen så ville jag bara ha mer mer mer av Maze runner serien men jag hade nog lite höga förväntningar för det här var ju trots allt en mellanbok och min erfarenhet är att mellanböcker inte riktigt är lika bra.

I vansinnets öken fortsätter där ettan tog slut. Thomas och de andra tror att de äntligen är räddade men Wicked är inte klara med att använda ungdomarna som försökskaninerna.
Den här gången vet dom att värden är kaos och de fortsätter att leka med deras sinnen så de vet aldrig vad de ska tro på och inte, inte ens det de ser eller hör behöver vara sanningen/verkligt.
Teresa skiljs åt och Thomas och grabbarna får en ersättare för henne, Aris som även han kan prata telepatiskt, sedan får de i uppdrag att de ska korsa en förbränd öken som har fruktansvärda oväder och massor med faror bland annat den hemska sjukdomen som många människor bär på som till slut gör en galen.
Och pojkarna får veta att de är smittade med sjukdomen och när de tagit sig genom öknen ska de få botemedlet, Wicked använder det för att få pojkarna att göra som de vill.


I den här boken fortsätter Wicked att gallra bort de svaga men när allt det här är över vet vi fortfarande inte och vi vet inte vad som är planen med de starkaste individerna och vilka är Wicked egentligen. Tyvärr var den här boken inte alls lika bra som ettan, den hade ett lite långsammare tempo och den var inte lika spännande, man fick svar på några frågor, Thomas mindes mer saker från det förflutna men ingenting som direkt hade någon betydelse för den här boken.
Däremot började jag skarpt ogilla Teresa och även om man fick veta varför hon gjorde som hon gjorde så nej det kändes inte okey när jag läste boken så jag förlät henne inte.
Jag kommer helt klart läsa nästa bok och hoppas att det blir film även på denna.

Betyg 3 av 5
boken finns att köpas på adlibris  cdon

1 kommentar:

  1. Jag har taggat dig hos mig om du vill och orkar göra :)

    Jag måste verkligen fortsätta på denna serie :)

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...