4 april 2014

Bokbloggsjerka 4 – 7 april Bokbloggsjerka 4 – 7 april

Äntligen en jerka där jag inte bara kan svara typ "Nej" på, utan en fråga att diskutera kring.
Jag har inte gjort så många jerkor senaste tiden just för att jag inte haft så mycket till svar att dela med mig av.

Hur ser din syn ut på deckargenren ut och hur ställer du dig till dåligt korrektur lästa böcker. 



Jag älskar deckare, svenska deckare har blivit en stor favorit när jag känner igen namn på personer, städer, byar o.s.v. Riktigt roligt är det med böcker som verkligen utspelar sig där man varit mycket så när man läser hur man olika dialekter i huvudet och man ser den riktiga platsen framför sig.

Korrektur läsning kan man väll knappast göra för mycket? Jag är varken ord eller stavnings polis som många andra men visst jag kan se stavfel och missar här och där men man funderar 5 sekunder där får begrepp på läget och fortsätter med boken.
Jag nöjes läser en bok inte korrekturläser den så varför haka upp sig krig småsaker?
Jag märker alltid massor med fel man själv gör i sms osv men jag tänker inte haka upp mig på det heller utan livet är för kort för att haka upp sig på hur ett ord är stavat rätt eller fel...
Däremot ÄLSKAR jag när man läser en bok och man känner hur mycket författaren har fokuserat på att få fram riktig fakta kring olika saker ex om man nämner ett riktigt brott som begåtts så har man fått till det rätt och inte bara tagit rubriken och sen hittat på själv.


17 kommentarer:

  1. Just allt runtomkring som hjälper till att bygga upp historien älskar jag också.
    Ang. korrekturläsning så blir det när det är så många fel eller även så många upprepningar att jag hakar upp mig i läsningen, som jag blir irriterad.

    SvaraRadera
  2. jo, jag kan störa mig mer på dålig research än stavfel.

    SvaraRadera
  3. Läser för lite deckare, jag kan störa mig mer på dålig research än stavfel.

    SvaraRadera
  4. Visst är det härligt med deckare ibland!

    SvaraRadera
  5. Ja absolut, jag nöjesläser också, inte retar jag mig på små stavfel.
    Men faktafel är trista.
    Mia

    SvaraRadera
  6. Jag är lite mer språkpolis av mig, jag misstänker dessutom att många förlag struntar i korrläsningen bara för att kunna pressa priser eller få ut vinster och det tycker jag känns som en tråkig utveckling.

    SvaraRadera
  7. Jag gillar också deckare och när jag känner igen mig i böcker.
    Är nog inte liga förlåtande med dåligt korrekturlästa böcker dock...

    SvaraRadera
  8. Om inte ett förlag tar sina författare och böcker på stort allvar att de vill ha dem rättstavade, så kan jag tyvärr inte heller ta dem på allvar. Det kan bli alla möjliga sorters missförstånd om man inte gör rätt, det är till exempel stor skillnad på en sjuk syster och en sjuksyster. Eller rök fritt och rökfritt.

    SvaraRadera
  9. Det viktigaste är en bra historia och det gäller alla genrer. Och det är evigt tur att vi tycker olika :).

    SvaraRadera
  10. Det är sällan jag upptäcker stavfel i böcker. Däremot är researchfel mer irriterande. Men stöter faktiskt inte på det heller så ofta.

    SvaraRadera
  11. Små stavningsfel brukar inte störa mig heller :)

    SvaraRadera
  12. Där skrev du nåt bra- nöjesläser, inte korrekturläser:). En bra bok blir inte dålig pga småfel, dom missar jag totalt när jag är så inne i en bra bok;).

    SvaraRadera
  13. Är handlingen riktigt bra så kan ja bortse från småfel. Detta gäller alla genrer!

    SvaraRadera
  14. Stavfel är väl inget jag upptäcker så ofta, men ologiskheter(?) kan störa mig ganska mycket. Det kan fortfarande vara roligt att läsa boken, men det stör.

    SvaraRadera
  15. Många gånger tro jag att jag missar stavfel för att jag är så inne i berättelsen.

    SvaraRadera
  16. Deckare/Kriminalromaner är en livslång kärlek för mig, sen jag läste min första Agatha Christie för en evighet sen. Jag gillar att de ofta har samhällskritik invävda i sig, det ger en bild av tidsandan. Oavsett genre är dålig korrekturläsning ett otyg enligt nmig som kan förstöra hela läsglädjen för mig trots en bra intrig! Jag har inte läst "50 nyanser av..." men bläddrade i en kollegas bok, och på bara några sidor var det flera stavfel, syftningsfel och grammatiska fel. Jag hade aldrig klarat att läsa en sån bok!

    SvaraRadera
  17. Älskar deckare och håller med dig i det du skriver.

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...