16 november 2012

Bokbloggsjerka 16 – 19 november

Den här veckan frågar Annika om titlar som vi "går igång på" antingen negativt eller positivt. 

Jag funderade och funderade, visst finns det titlar speciellt biografier som man reagerar på men det är väll det som är tanken, att folk ska reagera - lyfta i boken för att sedan kanske läsa den! 

Positiva titlar för mig är oftast uppföljare i en serie som jag gillar, men då vet man redan om att författaren kommer släppa den här boken och sen vill man läsa den bara för att man har gillat de tidigare. Därför är det så viktigt att en författares första böcker blir riktigt populära för då vill folk läsa böckerna bara pga vem som har skrivit den. 

För om en titel verkligen skulle störa mig negativt så kan jag ju bara ignorera boken, jag behöver absolut inte läsa den, men varför vara negativ till en bok på grund av dess titel det är ungefär som att titta på omslaget om boken är bra eller dålig. Läsa och sen ha en åsikt kör jag med!  :)  //[Anna] 

8 kommentarer:

  1. Jag försöker också undvika att ha förutfattade meningar om en bok på grund av titeln.

    SvaraRadera
  2. Låter som en vettig inställning. Själv är jag nog ändå ganska påverkad av både titel och omslag, tyvärr. Men tyngst väger ändå om man hittar en ny bok av en författare som man gillar sedan gammalt.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig om att man lätt går igång på titlar till uppföljare till en serie eller författare som man gillar.

    SvaraRadera
  4. Ja läsa och skaffa sig åsikt på det viset kör jag också på oftast :)

    SvaraRadera
  5. Jag gillar också serier där titlarna hänger ihop. Fast det måste vara jobbigt att komma på dem...

    SvaraRadera
  6. Jag tycker nog att en spännande och lite ovanlig titel kan väcka nyfikenhet om boken!

    SvaraRadera
  7. Naturligtvis har egentligen inte titeln någon betydelse, men är det en okänd författare så kanske man påverkas ändå. Det finns ju något som får en att börja läsa.

    SvaraRadera
  8. Jag blir definitivt påverkad av titeln när jag väljer vilken bok jag skall läsa.

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...