18 mars 2023

Sören Olsson - Tidsresenären

 

Luna och Superkraften #6

Titel & Omslag
Ett snyggt omslag som passar bra ihop med de tidigare böckerna i serien. Titeln passar rätt bra också till bokens handling. 

Handling
När Luna råkar avslöja en hemlighet blir Ben arg. Luna måste få Ben att förlåta henne, eller ännu hellre få honom att glömma att det någonsin hänt. Luna kommer på att den blå fågeln kanske kan hjälpa - han kan ju resa i tiden! Kanske kan han åka tillbaka i tiden och göra hemlisen hemlig igen? 

Samtidigt spenderar Alex all sin tid i källaren och pratar med spöket Gerda, sin ungdoms kärlek. Kan fågeln hjälpa Axel och Gerda också, om den reser till natten då Gerda försvann och räddar henne? Luna inser att det inte var så enkelt att ändra något som redan har hänt, och nu måste hon och vännerna ställa allt till rätta igen. 

Mina åsikter
Jag gillar den här serien. Böckerna är lagom spännande, och lagom med text. I den här boken gör Luna flera saker där hon inte riktigt inser konsekvenserna (barn har inte heller ett utvecklat konsekvenstänk så det är rätt logiskt ändå det hon gör)

Tidigare hade Luna en crush på Ben, och hon umgick jätte mycket med Wille men de är inte med så mycket och jag saknar det. Nu gör Luna mer och mer på egenhand och det blir inte alltid bra, och den här boken tar tyvärr slut innan vi får veta hur det kommer gå. 

Spoiler varning!
Jag trodde Luna skulle använda fågeln för att gå tillbaka i tiden för att göra det ogjort det hon råkade berätta om Ben, men så långt han hon aldrig innan hon skapade kaos och vi lämnar tvärr Luna med kaos i sitt liv. Jag hade gärna haft ett tydligare avslut på böckerna för nu blir det lite som en serie där man måste läsa vidare. 

Betyg 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...