21 januari 2023

Fredrik Backman - Björnstad

 

Björnstad #1


Titel & Omslag
Snyggt omslag som passar till bokens handling. 

Handling
Vad betyder ett lag för en stad? Vad betyder en sport för en familj? Vad betyder en enda match för ett samhälle som kämpar för sin överlevnad? 

Bara allt. Det betyder bara allt. 

Den här boken handlar om 15-åriga flickors odödliga vänskap och 17-åriga pojkar som spelar hockey med en hel stad på sina axlar. Men den handlar också om ett oförlåtligt brott, hur snabbt ett samhälle kan lära sig att blunda, och de fruktansvärda saker vi ibland är redo att göra för framgång. 

Mitt i allt står Peter, som flyttar hem efter livet som hockeyproffs för att bygga upp sin moderklubb, och Mira, som slits mellan advokatkarriären och ett tyst liv i skogen som fru och mamma. Det är en saga om idrott och familj, och om hur långt vi är redo att gå för att skydda våra barn. 

Mina åsikter
Den här boken var inte riktigt vad jag hade förväntat mig, den var mer! Den är så spot on på många sätt, hockey kulturen är en speciell sorts kultur och det är en stor tystnadskultur. 
Det jag däremot inte väntade mig var det som hände Maya. Det hon råkade ut för och sen hur folk resonerar efteråt, det gör mig så mörkrädd för människor, men vi vet ju också hur realistiskt det är med den typen av reaktioner från våra med människor. 

Det ska bli spännande att se vad som kommer hända i de två kommande böckerna, för jag vet ju att det finns mer i den här storyn och jag vet inte riktigt vad de handlar om, förutom om Björnstad och förhoppningsvis får karaktärerna följa med. 

Spoiler varning!
Jag gillade att Maya fick revanch, att hon blir känd hon blir någon, men samtidigt så får Kevin också ett bra avslut fastän han verkligen fick sona skammen över sitt brott. Men när man vet det, hur kommer del 2 och 3 i serien då bli?  För den här boken har verkligen ett avslut.  

Betyg 5 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...