6 augusti 2022

Jussi Adler Olsen - 2117

 

Avdelning Q #8

Titel & Omslag
Lite tråkigt omslag, däremot passar titeln väldigt bra till handlingen. 

Handling
I över 10 år har Assad arbetat tillsammans med Carl och Rose på Köpenhamnspolisens Avdelning Q. Han har överraskat med kunskaper i de mest oväntade ämnen, han talar en rad olika språk och kan oskadliggöra en fiende på ett ögonblick. Men vet kollegorna egentligen vem Assad är? Vilka hemligheter bär han på? 

Det är höst. Avdelning Q skakas av nyheten om en nära kollegas död, samtidigt som de har fullt upp me utredningen av en tonårspojke som ringer in anonyma hot. Mitt i detta väcker ett tidningsreportage om en båtflyktings tragiska död demoner från Assads förflutna till liv. Plötsligt befinner sig han och teamet i centrum för en nervkittlande kamp mot klockan. Den ökända irakiske förbrytaren Ghaalib planerar en attack mitt i Europas hjärta, och det är bara Assad som kan stoppa katastrofen. 

Mina åsikter
Det har gått 2 år sedan förra boken och Rose har inte kommit tillbaka till jobbet ännu. den här boken hade mycket fokus på Rose så den här boken där blir det fokus på Assad och hans förflutna. 

Fallet i den här boken gillar jag lite bättre, det är intressant att få följa tonårspojken i hans tankar och handlingar och även hur Avdelning Q hanterar allting som händer för i den här boken så händer det mycket och äntligen känns det som i de första böckerna igen. 

Slutet på boken blir lite väl hastigt, hade gärna dragit ut på det lite, inte att det är en lång väg så kastas vi in i slutet och swosh så är boken slut och vi lämnar allting för att hoppa till nästa bok. Det är ofta några år mellan böckerna dessutom. 

Spoiler varning!
Tänk att fly, byta namn och lämna så mycket efter sig som man saknar, svårt det där!! Skönt att Rose mår bättre nu och Assad fick sin familj tillbaka, så jag hoppas de kommer må bra i nästa bok, blir det fokus på Carl då? Och jag tror det är sista boken. 

Betyg 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...